Režijní tvorba Franka Castorfa
Directional creation by Frank Castorf
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58472Identifiers
Study Information System: 107874
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
3. 2. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Frank Castorf, divák, NDR, performativita, postdramatické divadlo, současné politické divadlo, tělesnost, událost, proměna diváckého vnímání, videoprojekce, mediální obraz reality, Volksbühne BerlinKeywords (English)
Frank Castorf, viewer, GDR, performance, post-dramatic theatre, contemporary political Theatre, corporeality, event, the trasformation of viewer's perception, video-projections, the picture of reality created by media, Volksbühne Berlin(česky) Tato bakalářská práce se věnuje tvorbě německého režiséra a intendanta divadla Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz v Berlíně Franka Castorfa (nar. 1951). Práce se zaměřuje na charakteristiku Castorfova režijního rukopisu a zkoumá, v čem spočívá politično v Castorfových současných inscenacích v divadle Volksbühne. V práci jsou analyzovány inscenace Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (prem. 6. 11. 2008) a Das Duell (prem. 27. 3. 2013). Na Castorfovu tvorbu se v práci nahlíží v kontextu performativní estetiky a postdramatického divadla. První část práce se zaměřuje na způsob, jakým Castorf upravuje a přetváří dramatické a literární texty. Druhá část práce se soustředí na režisérovo pojetí tělesnosti herce. Závěrečná kapitola se zabývá Castorfovým užíváním videotechniky a živého vysílání v inscenacích a věnuje se otázce, jak se odlišuje tělesnost herce na jevišti od elektronického obrazu hercova těla. Castorfova poetika je analyzována především z hlediska diváckého vnímání. Z bakalářské práce vyplývá, že politická dimenze Castorfovy tvorby nespočívá primárně v přímé textové výpovědi, ale v událostním charakteru představení. To je konstituováno fyzickou spolupřítomností herců a diváků, mezi nimiž dochází k vzájemné...
(in English): This bachelor thesis is dealing with the work of German director and intendant of Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz theatre in Berlin, Frank Castorf (born 1951). The thesis is focusing on the characteristic features of Castorf's directing method and on the subject of politics in his current plays in Volksbühne theatre. In the thesis there are two plays being analysed: Kean ou Désordre et Génie. Comédie en cinq actes par Alexandre Dumas et "Die Hamletmaschine" par Heiner Müller (premiere: 6. 11. 2008) a Das Duell (premiere: 27. 3. 2013). Castorf's work is being investigated in terms of postdramatical theatre and performance aesthetics. The firts part of the thesis is focusing on Castorf's method of adapting and rearranging dramatical and literary texts. The second part deals with the director's concept of actor's physical being on stage. The last chapter looks into Castrof's work with video projections and live streaming in his plays and deals with the matter of distinguishing the real body presence of an actor on stage and his reflection in the electronic projections. Castrof's work concept is mainly being analysed from the point of the viewer's perception. The bachelor thesis shows that political dimension of Castorf's work doesn't depend only on textual expression but also on the...