Pohyb a multiplicita. Ontologický rozměr malby v dílech Gilla Deleuze
Movement and multiplicity. Ontological dimension of painting in Gilles Deleuze's works.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57040Identifikátory
SIS: 121235
Kolekce
- Kvalifikační práce [6379]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
25. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pohyb, multiplicita, stávání se, Reprezentace, rhizom, malba, Gilles Deleuze, Francis BaconKlíčová slova (anglicky)
Movement, multiplicity, becomin, reprezentation, rhizome, painting, Gilles Deleuze, Francis BaconAnotace: Tato diplomová práce se zabývám ověřením tvrzení, že pohyb a multiplicita se v Deleuzově interpretaci práce Francise Bacona stávají novými ontologickými rysy malby, zároveň však Deleuzovo kritické gesto čtení Baconových myšlenek i dalších textů tematizuje vztah reprezentace a interpretace ve smyslu využitelnosti Deleuzových myšlenkových konceptů pro filosofickou reflexi teorie malby. Hlavními cíly této práce jsou tak uchopení rhizomatického myšlení v rámci percepce uměleckého díla malby a vyzdvižení problematického vztahu reprezentace a interpretace v dílech Gilla Deleuze. Na příkladu komparace dvou konkrétních textů pak bude ukázáno, že Deleuzova snaha dostat se skrze koncepci rhizomu za hranice reprezentace je nemožná, jestliže zůstává pouze v rovině imanence. Na pozadí konkrétních příkladů tak bude vyvstávat mnohem fundamentálnější problematika vztahu roviny imanence a roviny konzistence.
Annotation: The aim of the thesis is to verify the claim that movement and multiplicity in the works of Francis Bacon, as interpreted by Deleuze, become novel ontological features of the paintings; at the same time, Deleuze's critical reading of Bacon's thoughts and other texts foregrounds the relationships of representation and interpretation, thus making Deleuze's concepts applicable to the philosophical refexion of the theory of painting. The chief goals of the thesis are therefore to understand the rhizomatic thinking in the perception of the artwork and to emphasize the problem-riddled nature of the relationship of representation and interpretation in the works of Gill Deleuze. By way of comparison of two actual texts it will be demonstrated that the endeavour by Deleuze to use the rhizome concept to transcend represention is doomed when confined to the level of immanence. What is thus arrived at is a far more fundamental topic of the relationship of the levels of immanence and consistence.