Český a rakouský hraný film 1939-1945: propaganda, kolaborace, rezistence
Czech and Austrian feature film 1939-1945: propaganda, collaboration, resistance
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5135Identifiers
Study Information System: 25047
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Kvaček, Robert
Harna, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
22. 11. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Ve své disertační práci se zabývám hraným filmem, problematikou kolaborace, rezistence a vůbec činnosti filmových tvůrců, reakcí diváků a filmových žurnalistů se snažím srovnat se situací v kinematografii rakouské, jejíž úloha a charakter byly velice podobné. Zároveň se snažím postihnout fenomén hraného filmu jako specifickou kulturní složku, jež ve sledovaném období plnila národně integrační funkci a zároveň hrála v koncepci nacistické propagandy významnou roli jako prostředek úniku z reality. Důležitou součástí práce je sociální kontext produkce a projekce hraných filmů, který je odrážen v reakcích obecenstva a českého tisku. V disertační práci věnuji velký prostor tématu skryté filmové propagandy. V první polovině minulého století se stal film jedním z nejcharakterističtějších rysů novodobé kultury a zábavy. Široké lidové masy mohly levně v kinosálech týden co týden zažívat příběhy, které dříve znaly jen z vyprávění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Anglicke resume Throughout my thesis, I have strived to portrait the feature film production and manifestation of collaboration and resistance in the field of Czech and Austrian feature film as comprehensively as possible. I have attempted to answer the question, whether the Nazis misused this mass media. After the occupation, Czech cinematography was being taken over by the Nazis. There are two main trends in movies prevailing at the time. The first one is stressing the national traditions and expecting that this will be favourably received by the public. The second trend represents an obvious escape of a number of movies, especially conversation comedies. If we look at the emphasis on national traditions in terms of the reaction by cinema audiences or through the eyes of the reaction in the press, their importance seems to be extremely significant. The escape and amusement of movies should be viewed in the context of the intentions of the Nazi propaganda. Then we can say that, it was about much more than an escape from the routine drudgery of the protectorate life, it was also about intentional relaxation, which was supposed to facilitate regeneration of energy necessary for a problem-free functioning of the protectorate. Feature film passed by censorship was in this sense an inseparable part of the...