Show simple item record

Czech and Austrian feature film 1939-1945: propaganda, collaboration, resistance
dc.contributor.advisorKuklík, Jan
dc.creatorKašpar, Lukáš
dc.date.accessioned2018-10-29T19:50:23Z
dc.date.available2018-10-29T19:50:23Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/5135
dc.description.abstractVe své disertační práci se zabývám hraným filmem, problematikou kolaborace, rezistence a vůbec činnosti filmových tvůrců, reakcí diváků a filmových žurnalistů se snažím srovnat se situací v kinematografii rakouské, jejíž úloha a charakter byly velice podobné. Zároveň se snažím postihnout fenomén hraného filmu jako specifickou kulturní složku, jež ve sledovaném období plnila národně integrační funkci a zároveň hrála v koncepci nacistické propagandy významnou roli jako prostředek úniku z reality. Důležitou součástí práce je sociální kontext produkce a projekce hraných filmů, který je odrážen v reakcích obecenstva a českého tisku. V disertační práci věnuji velký prostor tématu skryté filmové propagandy. V první polovině minulého století se stal film jedním z nejcharakterističtějších rysů novodobé kultury a zábavy. Široké lidové masy mohly levně v kinosálech týden co týden zažívat příběhy, které dříve znaly jen z vyprávění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractAnglicke resume Throughout my thesis, I have strived to portrait the feature film production and manifestation of collaboration and resistance in the field of Czech and Austrian feature film as comprehensively as possible. I have attempted to answer the question, whether the Nazis misused this mass media. After the occupation, Czech cinematography was being taken over by the Nazis. There are two main trends in movies prevailing at the time. The first one is stressing the national traditions and expecting that this will be favourably received by the public. The second trend represents an obvious escape of a number of movies, especially conversation comedies. If we look at the emphasis on national traditions in terms of the reaction by cinema audiences or through the eyes of the reaction in the press, their importance seems to be extremely significant. The escape and amusement of movies should be viewed in the context of the intentions of the Nazi propaganda. Then we can say that, it was about much more than an escape from the routine drudgery of the protectorate life, it was also about intentional relaxation, which was supposed to facilitate regeneration of energy necessary for a problem-free functioning of the protectorate. Feature film passed by censorship was in this sense an inseparable part of the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČeský a rakouský hraný film 1939-1945: propaganda, kolaborace, rezistencecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-11-22
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId25047
dc.title.translatedCzech and Austrian feature film 1939-1945: propaganda, collaboration, resistanceen_US
dc.contributor.refereeKvaček, Robert
dc.contributor.refereeHarna, Josef
dc.identifier.aleph000641780
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Historyen_US
thesis.degree.disciplineČeské dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeské dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVe své disertační práci se zabývám hraným filmem, problematikou kolaborace, rezistence a vůbec činnosti filmových tvůrců, reakcí diváků a filmových žurnalistů se snažím srovnat se situací v kinematografii rakouské, jejíž úloha a charakter byly velice podobné. Zároveň se snažím postihnout fenomén hraného filmu jako specifickou kulturní složku, jež ve sledovaném období plnila národně integrační funkci a zároveň hrála v koncepci nacistické propagandy významnou roli jako prostředek úniku z reality. Důležitou součástí práce je sociální kontext produkce a projekce hraných filmů, který je odrážen v reakcích obecenstva a českého tisku. V disertační práci věnuji velký prostor tématu skryté filmové propagandy. V první polovině minulého století se stal film jedním z nejcharakterističtějších rysů novodobé kultury a zábavy. Široké lidové masy mohly levně v kinosálech týden co týden zažívat příběhy, které dříve znaly jen z vyprávění. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enAnglicke resume Throughout my thesis, I have strived to portrait the feature film production and manifestation of collaboration and resistance in the field of Czech and Austrian feature film as comprehensively as possible. I have attempted to answer the question, whether the Nazis misused this mass media. After the occupation, Czech cinematography was being taken over by the Nazis. There are two main trends in movies prevailing at the time. The first one is stressing the national traditions and expecting that this will be favourably received by the public. The second trend represents an obvious escape of a number of movies, especially conversation comedies. If we look at the emphasis on national traditions in terms of the reaction by cinema audiences or through the eyes of the reaction in the press, their importance seems to be extremely significant. The escape and amusement of movies should be viewed in the context of the intentions of the Nazi propaganda. Then we can say that, it was about much more than an escape from the routine drudgery of the protectorate life, it was also about intentional relaxation, which was supposed to facilitate regeneration of energy necessary for a problem-free functioning of the protectorate. Feature film passed by censorship was in this sense an inseparable part of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV