Ekologická validita trénování kognitivních funkcí on-line. Pilotní studie s programem Cognifit i pacientů s poruchami nálad.
The ecological validity of cognitive training on-line. Pilot study with the program Cognifit in patients with mood disorders.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49411Identifiers
Study Information System: 89889
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kulišťák, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Souhrn V této práci jsme se pokusili zjistit ekologickou validitu tréninku kognitivních funkcí u klientů s poruchami nálad. Výběrový soubor tvořil 36 pacientů s primární diagnózou depresivní porucha, depresivní fáze či bipolární afektivní porucha (F31, F32 a F33 podle MKN-10), v současné době v remisi. Výzkum trval dvanáct měsíců. Tréninkový program vybraný pro tuto studii byl CogniFit Personal Coach (www.cognifit.com), domácí počítačový individualizovaný program trénující kognitivní funkce. Na základě výsledků získaných v úvodním počítačovém hodnocení kognitivních funkcí trénujícího vytvoří CogniFit Personal Coach individuální tréninkový program. Ten vybírá úkoly tak, že neexistují 2 účastníci, kteří by trénovali stejně; různé úkoly jsou trénovány s různou frekvencí a s různým stupněm obtížnosti odpovídajícím výsledkům úvodního hodnocení kognitivních funkcí. Jak trénující dosahují vyšších skórů, úkoly se stávají obtížnější. Tato studie se snaží zkoumat vliv kognitivního tréninku na každodenní kognitivní fungování pacientů s poruchami nálad během remise. Výzkumnou metodou byla sada dotazníků zaměřených na ekologickou validitu trénování kognitivních funkcí DEX - Dysexecutive Questionnaire (DEX), Cognitive Failures Questionnaire (CFQ), Everyday Memory Questionnaire (EMQ) a variant dotazníků DEX a CFQ pro...
In this thesis we tried to define the ecological validity of the cognitive functions training of the clients with mood disorders. The specimen was formed up with 36 patients whose primary diagnosis was depression, depressive phase or bipolar affective disorder (F31, F32 and F33 according to MKN-10), currently in remission. The research lasted 12 months. The training program selected for this study was CogniFit Personal Coach (www.cognifit.com), a home-based, computerized, individualized cognitive training program. Based on the results of an initial evaluation phase, the program builds a personalized training program. The training program varies from one individual to the other in the selection of tasks, the frequency with which each training task is used, and in the level of difficulty determined by the results of the baseline evaluation of cognitive functions. As the individual trains and achieves higher scores, the tasks become harder. The present study sought to examine the impact of the cognitive training regimen on everyday cognitive functioning of patients with mood disorders during remission. The scientific method applied was the set of questionnaires aimed at the definition of the ecological validity of the cognitive functions training: Dysexecutive Questionnaire (DEX), Cognitive Failures...