Skupinová hra v hudební výchově Využití hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby v činnostní hudební výchově
Group Performance in Music Education Use of Epressive Means of Modern Popular Music in Music Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48368Identifiers
Study Information System: 111117
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Hudební výchova, Moderní populární hudba, Úpravy písní, Skupinová hraKeywords (English)
Music Education, Modern Popular Music, Song Arrangement, Group PlayResumé Protože se v dnešní době moderní populární hudba masově šíří a velice rychle se vyvíjí, je nutné, aby na tuto skutečnost reagovali i učitelé hudební výchovy. Ti by měli nabídnout žákům možnost orientovat se v záplavě nově vznikajících hudebních děl moderní populární hudby i v nových hudebně výrazových prostředcích. To lze samozřejmě provést odborným výkladem a poslechem vhodných ukázek, ale domnívám se, že výklad hudební teorie a poslech by měla následovat aktivita z oblasti činnostní hudební výchovy, aby měli žáci možnost novou znalost procvičit a správně pochopit. Proto se má diplomová práce věnuje právě této problematice. Snaží se postihnout možnosti využití skupinové hry s využitím hudebně výrazových prostředků moderní populární hudby a měla by sloužit i jako soubor praktických rad k vytváření úprav pro žáky. V první kapitole jsou vymezeny termíny, z nichž nejdůležitější jsou bezesporu definice moderní populární hudby a vymezení skupiny žáků. Druhá kapitola obsahuje výčet vhodných hudebních nástrojů a jejich popis, speciálně se zaměřuje na nástroje vhodné k vytvoření rytmické skupiny. Jedná se o hudební nástroje z Orffova inventáře i o jiné, technicky ne příliš náročné hudební nástroje. Třetí kapitola se věnuje problematice skupinové hry v hudební výchově, zejména pak rytmické sekci, kterou chápu...
Modern popular music is worldwide spread and it is developing rapidly. Therefore it is important for the music teachers to react to this fact. They should offer students the possibility to find their bearings in the great amount of newly developing popular music and also in the new expressive means of music. Of course, this can be done through lectures and suited listening, but I argue that both these activities should be accompanied by learning-by-doing musical activity, because it gives the students the opportunity of practicing the new information and of understanding it in context. My thesis therefore focuses on this issue. It deals with the possibilities of implementing group music performance using the expressive means of modern popular music in music education. It could also be used as a set of practical advices for creating suitable music arrangements for students. The author defines key terms, most important of which are undoubtedly the concept of modern popular music and defining the group of students. The second chapter lists suitable instruments and their description. It focuses on instruments suitable for participating in the rhythmic section. We use some of the Orff instruments as well as some other user-friendly instruments. The third chapter deals with playing in a group in music...