Způsoby a motivace užívání sociálních sítí Facebook a Nyx a identita jejich uživatelů: kvalitativní komparativní studie
Motivation and individual use of social networks, namely Facebook and Nyx and the identity of thein users: Qualitative comparative study
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46944Identifiers
Study Information System: 97553
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
31. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální síť, identita, sociální identita, motivace, způsob užití, skupinová dynamika, počítačem zprostředkovaná komunikace, Facebook, NyxKeywords (English)
social network, identity, social identity, motivation, usage, group dynamics, computer mediated communication, Facebook, NyxLenka Šimáková Způsoby a motivace užívání sociálních sítí Facebook a Nyx a identita jejich uživatelů: Kvalitativní komparativní studie Mediální studia, IKSŽ, FSV UK, 2012 Abstrakt Tato práce hledá spojitosti mezi motivací k užívání sociálních sítí a užíváním samotným a jaký vliv mají sociální média na sebeprezentaci uživatelů jako způsob uchopení vlastní identity. Kvalitativní metodou hloubkových polo-strukturovaných rozhovorů zkoumám pět uživatelů dvou zkoumaných sítí a hledám, jaký vliv má prostředí, technologické i sociální, na jejich vlastní sebeprezentaci (vůči ostatním). Soustředím se proto především na sociální identitu uživatelů, tedy jak a proč se projevují, jak vnímají prostředí sítě a svou roli v něm, jak je toto vnímání ovlivňuje při správě svých osobních profilů. Zaměřuji se také na další související témata, která jsou specifická právě v komunikaci on-line: kromě aspektů počítačem zprostředkované komunikace popisuji i uživatelské vnímání soukromého a veřejného prostoru, skupinovou dynamiku a užití sociálních sítí jako nástroje ke správě sociálního kapitálu. Na základě rozhovorů a jejich analýzy jsem načrtla ke každému tématu soubor hypotéz, které nacházejí nebo popisují spojitosti mezi jednotlivými oblastmi, vždy právě vzhledem ke způsobu, jakým se uživatelé na síti prezentují. Práce přináší...
Lenka Šimáková Způsoby a motivace užívání sociálních sítí Facebook a Nyx a identita jejich uživatelů: Kvalitativní komparativní studie Mediální studia, IKSŽ, FSV UK, 2012 Abstract The key goal of this thesis is to find correlations between motivation and usage of social network(ing) sites and how they influence self-presentation of the users as a process of defining their own identity. A qualitative method of semi-structured interviews with five active users of both researched sites was used to describe the impact of the social and technological environment on the way they present themselves towards others. I therefore focus mainly on the social identity of the users: why and how they interact, how they perceive the sites and their role within their groups and how it influences their administration of their personal profiles. I also focus on other relevant subjects of within-line social communication: I describe various aspects of computer mediated communication, user perception of public and private sphere on-line and other issues such as group dynamics or users' approach to the social network(ing) sites as tools for managing their social capital. The resulting set of hypothesis is based on my analysis of the conducted interviews. This thesis brings an insight into user reflection of researched platforms,...