Lotyšsko mezi Německem a Ruskem v románu M. Zariņše Kalendář kapelníka Kociňše
Latvia between Germany and Russia in the novel by M. Zariņš Calendar of Bandmaster Kociņš
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46335Identifikátory
SIS: 110007
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Gintere, Sarma
Oponent práce
Lemeškin, Ilja
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Východoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav východoevropských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lotyšská literatura, Margeris Zariňš, groteskní román, zcizovací efektKlíčová slova (anglicky)
Latvian literature, Margeris Zarins, grotesque novel, distancing effectPředmětem práce je analýza románu M. Zariņše Kalendář kapelníka Kociņše jakožto dynamické struktury, kde neustále probíhá proces značení a význam se konstituuje pohybem. Sledovaný pohyb se odehrává na ose román - kalendář a na ose autor jako spisovatel - autor jako producent, a vzniká tak zcizovací efekt, v jehož pojetí se práce opírá o B. Brechta, jehož koncepci dále rozpracovali W. Benjamin a R. Barthes. Sémioticky chápaný zcizovací efekt umožňuje určit groteskní povahu románu jako hypersignifikaci, tj. přetížení významem, a číst román jako otevřený text, který poukazuje k tomu, jak je udělán. Z fungování zcizovacího efektu také vyplývá politický apel textu, spočívající v přechodu od soupeření a individualismu ke sdílení a kolektivismu.
The subject of the thesis is an analysis of the novel Calendar of bandmaster Kociņš by M. Zariņš, which is considered as a dynamic structure characterised by the fact that the process of signification is always in motion and by this very motion the meaning is constituted. The observed motion takes place on two axes, firstly on the axis novel - calendar, secondly on the axis author as writer - author as producent, and thus the distancing effect arises. As understood in the thesis, the concept of distancing effect is based on the theoretical writings of B. Brecht, further elaborated by W. Benjamin and R. Barthes. The distancing effect in semiotic interpretation enables to identify the grotesque nature of the novel as hypersignification, i. e. as meaning overload, and therefore to read the novel as an open text referring to how it is made. Moreover, the workings of the distancing effect give rise to political appeal of the text which consists in the transition from competition and individualism to sharing and collectivism.