Konstruktivistické přístupy ve výuce na ZŠ (na příkladu výuky ČJ)
Constructivistic Ways in Elementary Education (Based on Czech Language Teaching)
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44307Identifiers
Study Information System: 121368
Collections
- Kvalifikační práce [22181]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konstruktivistické a transmisivní vzdělávání, vzdělávací metody, český jazyk a literatura, praktické využití vzdělávacích metodKeywords (English)
constructivistic and transmission education, educative ways, Czech language and literature, practical use of education waysTeoretická část práce se zabývá popisem a srovnáním transmisivního a konstruktivního pojetí školy. Nastiňuje okolnosti, které obě pojetí provázejí, případně je podmiňují (jejich filosofii, výukové metody, podoby evaluace, prostředí, v němž vzdělávání probíhá aj.). Na základě dostupné literatury a vlastní zkušenosti autor sleduje a srovnává obecné předpoklady obou pojetí, jejich potenciální klady a nedostatky s ohledem na současnou praxi českého školství. V další části textu autor nastiňuje přehled několika zajímavých metod konstruktivní výuky, především těch, jež také prakticky využívá během svého výzkumu. Následně připomíná nejznámější typy škol, které celou svou organizaci výuky a přístup k žákovi založily na alternativních metodách výuky. V empirické části této práce je popsán a vyhodnocen průzkum, který zkoumá možnosti využití transmisivního a konstruktivního pojetí výuky v hodinách Českého jazyka a literatury na základní škole. Výsledkem je srovnání teoretických předpokladů s praxí dosažených zjištění.
The theoretical part of the thesis deals with a description and a comparison of transmissive and constructive forms of teaching in schools. It outlines circumstances which accompany both forms. Alternatively it is conditional to them; its philosophy, teaching methods, types of evaluation, environment in which the education process takes place, etc. Also, the author observes and compares general preconditions of both forms of teaching, their potential advantages and disadvantages based on author's own experience, and available literature. All with a consideration of present Czech education practices. The next part of the text gives an overview of some interesting methods of constructive forms of teaching, especially those which were used within the author's own research. In addition, the author names the most famous types of schools which base their organization of teaching on alternative methods of education. The empirical part of the thesis describes and evaluates the author's own research which looks into the possible ways of using transmissive and constructive forms of teaching in Czech language and literature classes at the elementary school level. Research results present a comparison of both theoretical preconditions and practical research findings.