Posuzování školní zralosti při zápisu do základní školy
Assessment of school maturity for entry to elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42943Identifiers
Study Information System: 110335
Collections
- Kvalifikační práce [21747]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
4. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, zápis do první třídy, zahájení školní docházkyKeywords (English)
Pre-school age, school maturity, school readiness, enrollment to first grade, initiation of school attendanceTato bakalářská práce se zabývá posuzováním školní zralosti a připravenosti dětí předškolního věku při zápisu do základní školy. Teoretická část popisuje vývojovou úroveň dítěte předškolního věku a vymezuje základní pojmy použité v textu - školní zralost a připravenost. Dále se zde čtenář může dočíst o problematice posuzování školní zralosti a připravenosti dětí před vstupem do základní školy a o právní úpravě zahájení povinné školní docházky. Cílem praktické části je zhodnocení funkčnosti zápisu dětí do první třídy z hlediska posuzování školní zralosti a připravenosti předškolních dětí na šesti vybraných základních školách. K dosažení tohoto cíle byla použita metoda pozorování a rozhovoru. Na základě analýzy získaných dat, dle sestavených kritérií, neshledávám zápis na většině vybraných základních škol plně funkční. Součástí praktické části jsou záznamové listy zachycující podrobný průběh zápisů do prvních tříd na navštívených školách.
This bachelor thesis deals with the assessment of school maturity and readiness of preschool children at the enrollment to primary school. The theoretical part describes the developmental level of a preschool child and then defines the basic terms used in the text - the school maturity and readiness. Furthermore, the reader can read about the issue of assessment of school maturity and readiness of children before entering the primary school and about the regulation of compulsory school attendance. The aim of practical part is to evaluate functionality of the enrollment in terms of school maturity and readiness of preschool children assessment at six selected primary schools. Observations and interviews were used to achieve the objectives. Based on the analysis of collected data, the enrollment process at selected primary schools seems not to be fully functional. The practical part contains the recording data sheets monitoring the enrollment process at selected primary schools.