Formativní přínos divadelně-muzikálních projektů pro aktéry i diváky
The formative benefits of theatre-music projets for actors and audiences
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41774Identifiers
Study Information System: 96589
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aplikované drama, aplikované divadlo, formativní vliv, imigrace, imigrant, sociální divadloKeywords (English)
Applied drama, applied theatre, formative influences, immigration, immigrant, social theatreDiplomová práce má povahu teoreticko-empirické studie a je rozdělena do devíti kapitol. Po úvodu se druhá kapitola zabývá teoretickými východisky, definuje pojmy aplikované divadlo (drama) a sociální divadlo, jichž se týká empirická část a představuje je v širším kontextu. Třetí kapitola pak přináší přehled projektů realizovaných v České republice. Čtvrtá kapitola definuje dimenze existence imigranta a psychosociální události s imigrací spojené. Pátá kapitola přináší krátký pohled na praktické využití aplikovaného dramatu v českých podmínkách, v divadle Archa. Šestá kapitola pak přináší kvalitativní výzkum na téma formativního vlivu divadelně-muzikálního projektu divadla Archa na jeho účastníky z řad imigrantů. Sedmá kapitola je empirickou sondou, která představuje profil diváka takovýchto představení a popisuje jeho motivaci k návštěvě sociálně zaměřeného divadelního projektu. Poslední, osmá kapitola, přináší závěrečný pohled na celou práci. Devátá kapitola obsahuje soupis použité literatury a zdrojů. KLÍČOVÁ SLOVA Aplikované drama, aplikované divadlo, formativní vliv, imigrace, imigrant, sociální divadlo.
This thesis is a theoretical-empirical study divided into nine chapters. After the introduction, the second chapter focuses on the theoretical basis, defines the terms applied theatre (drama) and social theatre, which relates to the empirical part, and presents them in a broader context. The third chapter then provides an overview of projects implemented in the Czech Republic. The fourth chapter defines the immigrant experience and the psychosocial events connected with immigration. The fifth chapter provides a brief overview of the practical use of applied drama in the Czech conditions, in the Archa Theatre. The sixth chapter contains qualitative research on the theme of formative influences of theatre-music projects at the Archa Theatre and on several immigrants who participate in them. The seventh chapter is an empirical survey that profiles the audiences of these performances and describes their motivation for attending theatre projects with social outreach. The final, eighth chapter, provides a concluding overview of the whole work. The ninth chapter contains a bibliography and list of sources. KEY WORDS Applied drama, applied theatre, formative influences, immigration, immigrant, social theatre.