Použití her ve vzdělávání dospělých
Application of games in adult education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34878Identifiers
Study Information System: 90262
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Michalová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
14. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o některých aspektech využití hry jako nástroje vzdělávání a rozvoje dospělých. Práce nejprve vymezuje pojem "hra" a uvádí některé možnosti jejího využití se zaměřením na dospělé jedince ve firemním vzdělávání. V další části práce jsou popsány podmínky využití hry jako prostředku rozvoje klíčových kompetencí, jsou uvedeny předpoklady lektorů a účastníků pro efektivní využití rozvojových her a další ovlivňující faktory. Další část textu se zabývá účastníky rozvoje jako sociální skupinou s jejími zákonitostmi a vnitřními procesy. V poslední části jsou uvedeny podmínky a postupy zpětného zpracování průběhu hry tak, aby byl naplněn její rozvojový potenciál a aby se hra stala pro skupinu účastníků přínosnou pro jejich praxi a naplnila tak stanovené vzdělávací cíle. V závěru jsou uvedeny dva ilustrativní příklady z praxe, které ukazují možné problémy při nevhodném použití hry. Postup přípravy a vedení hry nejsou předmětem této práce, hlavním tématem je práce se skupinou při vedení hry a zejména po jejím skončení.
This diploma work examines certain aspects of using games as a tool for adult training and development. The work first defines the term "game" and lists examples of possible uses of games as an educational tool with a focus on adult individuals in corporate training. Other parts of the work describe the conditions for using games as a tool for developing key skills and include details regarding the expectations of instructors and participants for effective use of development games and other influencing factors. Another part of the text focuses on participants in development as a social group with its own inherent rules and internal processes. The final part lists conditions and procedures for reverse processing of the course of the game in a way that fulfills its development potential and enables the game to serve as a benefit to the group of participants for their experience and therefore fulfill set educational goals. The concluding part of the work gives two illustrative examples of experience with the method, which point out potential problems that could arise if games are not used properly. This work does not examine the process of preparing and conducting games. The main topic of this thesis is work with a group when conducting a game and after a game has ended.