Média a důvěra. Analýza vztahu oblíbenosti druhů médií a vnímání jejich důvěryhodnosti
Analysis of the relationship between media popularit y and perceiving their credibility
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34218Identifiers
Study Information System: 102287
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
31. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Média, důvěra, důvěryhodnost, účinky médiíKeywords (English)
Media, trust, credibility, media effectsCílem naší práce bylo zkoumat vztah důvěry v média. Představili jsme vybrané teoretické koncepce důvěry ve vztahu ke společnosti i k médiím a vytvořili z nich vlastní teoretická východiska, která jsme posléze využili ve výzkumu důvěry v média. V teoretické části jsme definovali pojem důvěry a vymezili jej vůči dvěma základním přístupům k důvěře vycházejícím z racionálního a intuitivního chápání důvěry u vybraných autorů. Spolu s těmito dvěma principy jsme popsali hierarchické úrovně na, kterých lze důvěru zkoumat a dále jsme se zaměřili na úroveň interpersonální a systémovou. Podali jsme přehled vybraných koncepcí důvěry spolu s nástinem vývoje chápání tohoto pojmu v rámci sociologie u vybraných autorů. Následně jsme osvětlili funkci médií ve společnosti a příčiny zájmu o výzkum důvěry v média. K tomuto účelu jsme uvedli stručný přehled pojetí účinků médií na společnost a recipienty, který jsme v souladu s citovanými autory systematizovali podle míry vlivu a časové délky vyvolání účinku působení médií. Poté jsme se zabývali vývojem zkoumání důvěry z empirického hlediska a v krátkosti jsme referovali o míře důvěry v média v České republice. V závěru teoretické části jsme popsali jevy, které mohou být příčinou poklesu důvěry v média a v souladu s tím i ve společenské instituce obecně. Na základě...
The goal of our thesis was to study the relation between trust and media. Therefore, we have introduced some selected theoretical approaches of trust in relation to society and we have also formulated our own theoretical implications on the basis of this review which we have later used in our research of trust in media. In the theoretical part we have defined the concept of trust in terms of two key principals of trust based on the rational and intuitive understanding of trust. We have described hierarchical levels of trust in society and then we have focused on interpersonal and system level. We have reviewed selected theoretical approaches to trust and we have outlined the development of trust within sociology. We have explained the function of media in society and pointed out the reasons of the interest in studying trust in media together with the review of the concepts of media effects. Then we have briefly summarized the empirical research and mentioned the situation in the Czech Republic. Finally we have suggested some phenomenons that may cause the decrease in trust are named. In the research part we have concerned with the analysis between media source popularity operetionalised as a frequency of using of the media source and its credibility perceived by recipients. Another research goal...