Rodičovská kritéria pro výběr mateřské školy
Parent's criteria for the choice of a kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33594Identifiers
Study Information System: 99955
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce je teoreticko-empirická. Teoretická část je zaměřena na předškolní věk dětí, co je pro děti v tomto věku charakteristické, jejich potřeby, vývojová specifika. S tímto by pak úzce měly souviset požadavky rodičů na vhodnou mateřskou školu pro jejich dítě. Jak by mateřská škola podle rodičů měla vypadat, co splňovat, jak s jejich dětmi pracovat. Jsou zde zákony a vyhlášky, které jsou pro předškolní vzdělávání směrodatné, kterými se každá škola musí řídit a také Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání- kurikulární dokument, který nastiňuje státem dané podmínky pro předškolní vzdělávání. V neposlední řadě seznam existujících typů mateřských škol, co je jejich záměrem, v čem jsou typické a čím se odlišují od ostatních. V empirické části je provedeno dotazníkové šetření zaměřené na rodičovská kritéria výběru mateřských škol obohacené o individuální rozhovor jednoho z rodičů a o rozhovory s ředitelkami mateřských škol. Zde se dozvíme, jak situaci vidí ty, které jsou s touto problematikou v denním kontaktu. Na úplném závěru práce je objektivní shrnutí a interpretace zjištěných dat a proveden závěr šetření. Diplomová práce si klade za cíl zjistit, zda si rodiče v dnešní době vybírají mateřskou školu dle určitých kritérií. Jaká kritéria jsou pro ně stěžejní, jak by pro ně ideální mateřská...
The thesis is a theoretical and empirical. The theoretical part is aimed at pre-school age children, what is for children in this age characteristics, their needs, development specifics. With this would be closely linked to parents' demands for a suitable nursery school for their child. How to kindergarten with their parents should look to meet you, how to work with their children. There are laws and regulations that are standard for pre-school education, which every school must follow and the general educational program for pre-education curriculum, which outlines the state requirements for pre-school education. Finally, a list of existing types of nursery schools, what is their intention, in what is typical and what is different from others. In the empirical part the survey focused on parental selection criteria for nursery schools enriched by individual interview of one of the parents and interviews with the director of nursery school. Here's how they see the situation of those with this issue in daily contact. At the very end of the work is an objective summary and interpretation of data and made its findings. The main aim of the thesis is to find out whether parents set their own criteria for the choice of kindergarten and also defines/describes which criteria are the most important, how the perfect...