Role antropologie v rozvojovém diskurzu
The role of anthropology in the development discourse
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31591Identifiers
Study Information System: 24867
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Kysučan, Lubor
Nováček, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předmětem této práce je přezkoumání role antropologie v rozvojovém diskurzu. Antropolog může k rozvojové problematice zaujmout dvojí stanovisko. Buď zaujme roli aktivního účastníka, který se bude se snažit prokázat, jak mnoho je schopna antropologická disciplína nabídnout při přípravě a realizaci rozvojových aktivit a dá se do služeb nevládních, vládních či mezinárodních organizací zapojených do rozvojového průmyslu. Anebo zaujme pozici antagonistického pozorovatele, který se přidá na stranu teoretiků potažmo kritiků rozvoje. Ti označují západní interpretaci pokroku a její násilnou implementaci v jiných zemích za boj o dominanci a neokoloniální nadvládu globálního Severu nad chudými zeměmi. Přezkoumání pojetí "rozvoje" v jednotlivých obdobích formování antropologického myšlení ukazuje, že evolucionismus 19. století ovlivnil klíčové přesvědčení rozvojového diskurzu chápající odlišnosti mezi jednotlivými kulturami jako rozdílné stupně jejich vývoje. Odlišnosti života obyvatel rozvojových zemí od západního standardu jsou interpretovány jako zaostalost v soutěži pokroku na stupni, kterým již západní kultura prošla. Přestože v antropologické disciplíně byl tento pohled záhy nahrazen kulturním relativismem, v rozvojovém diskurzu stále přetrvává evolucionistické paradigma etnocentrizmu a rozdělení obyvatel planety...
This thesis assesses the role of the subject of anthropology in the international development discourse. The author, herself an anthropologist analysed the positions among anthropologists and distinguished two main positions of anthropologists versus development. Within the first epistemic community of anthropologists the anthropologists consider themselves as active participants and offer their expertise into the services of governmental, nongovernmental or international organizations demonstrating the potential of anthropological knowledge for planning, implementation and evaluation of development policy. Within the second group the position is one as an antagonistic observer, characterised by reservation and criticism of both, the ideas of development and the motives of its promoters. Hence, within the second group the radical critics perceive development as an organised system of power and practices maintaining the neo-colonial dominance of western countries over the poorer countries of the "South". The genealogy of development and progress is traced back to Evolutionism of the 19th century which influenced the key notion of modernization dividing the world population into the developed and developing ones. The differences in life quality in Africa or Western Europe are viewed as consequences of African...