Kvantitativní obsahová analýza časopisu Moje psychologie
Quantitativne content analysis of the magazine Moje psychologie
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27579Identifiers
Study Information System: 81876
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce "Kvantitativní obsahová analýza časopisu Moje psychologie" pojednává o tom, zda se tento lifestylový měsíčník vydavatelství Mladá fronta a.s. zabývá ve svých článcích převážně psychologickými tématy, o čemž informuje jeho podtitul "jediný měsíčník o tom, jací jsme, a nejen jak vypadáme". Tato skutečnost by mezi dnešními lifestylovými časopisy byla opravdu výjimkou, a proto mě zajímá, jestli je to pravda. Pokusím se to zjistit za pomoci kvantitativní obsahové analýzy provedené na vybraných článcích časopisu, které podrobím pečlivému měření, rozdělím je podle témat do určených kategorií a porovnám podle velikosti jejich obsahu. Tato měření provedu na deseti náhodně zvolených číslech z celého období vycházení časopisu (listopad 2006 - dnes). Z těchto měření vznikne několik tabulek, které ukážou, jakými tématy se časopis doopravdy zabývá nejvíce. Spolu s těmito měřeními se budu zajímat i o autorství daných článků, protože to, zda články píše běžný redaktor, nebo odborník z oboru psychologie, hraje také svou roli. Poslední z měřených hodnot bude to, na jaké produkty se zaměřuje inzerce. Zda i reklamní plocha jde ruku v ruce s podtitulem časopisu a krásu neřadí na první místo. V závěru mé práce budou všechny tyto změřené údaje o článcích, autorech a inzerci porovnány a vyhodnoceny.
Bachelor thesis "Quantitative content analysis of the magazine Moje psychologie" deals with the content of this monthly published lifestyle magazine from the Mladá fronta a.s. publisher. If subjects of the articles are mostly psychological, what is supposed by the sub-title of the magazine "the only one monthly published magazine which deals with what we are and not only how we look like". This fact would be very rare among today's lifestyle magazines and that is why I want to know if it's true. I will try to find this out by the help of quantitative content analysis made on selected articles, which will be carefully measured, separated into created categories by their themes and traded off by their cubic capacities. These measurements will be made on ten randomly selected publications from the whole timeline of publishing (November 2006 - today). From these measurements will rice a few tables, which will show us the reality of mostly used themes. At the same time I will also solve the question of authorship of the articles, because the fact if the articles are written by a usual editor or by a specialist from the psychological field also plays a role. The last one from the measured values will be products offered in the advertisements. If also the advertising space goes hand in hand with the sub-title and...