Firemní kultura
Corporate culture
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26331Identifikátory
SIS: 76722
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Opletalová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
24. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Firemní kultura poskytuje základní přehled dosavadních společenskovědních snah o popsání kulturní dimenze pracovních organizací. Sleduje přitom vztah a vzájemné ovlivňování managementu jako specifické aplikované disciplíny a dalších oborů, především kulturní antropologie a sociální psychologie. Cílem práce je přitom vymezit koncept firemní kultury jako předmětu pro další kulturologický výzkum. V první části práce je představeno spektrum jevů, které se v průběhu 20. století staly předmětem zájmu výzkumníků studujících kultury pracovních organizací. Diverzita přístupů k tématu je dokumentována přehledem různých definic firemní kultury, pokusů o její typologizaci a používaných kvalitativních a kvantitativních metod při jejím výzkumu. Druhá část práce je věnována popisu historického vývoje výzkumu kulturních jevů v pracovních organizacích v kontextu vývoje manažerského myšlení ve 20. století. Zvláštní pozornost je věnována kulturní signifikaci díla F. W. Taylora, zakladatele tzv. vědeckého managementu a na jeho dílo kriticky reagující škole Human Relations, tak aby byl ukázán vznik dvou základních dialektických linií uplatňujících se v teoriích managementu - racionalismu a humanismu. V rámci historického přehledu je kladen důraz na uplatnění antropologických metod při výzkumu pracovních...
The thesis Corporate Culture provides a basic overview of scientific efforts to describe cultural dimensions of work organizations. It observes relationship and mutual influencing between management as a specific field of applied research and other branches of humanities, especially anthropology and social psychology. The aim of the thesis is to define the concept of corporate culture as an object for further culturological research. The first chapter presents a wide range of cultural forms that have been analyzed by organizational researches claiming to be studying corporate culture. The diversity of approaches toward the topic is documented by an overview of differing definitions of corporate culture, different typologies of corporate culture and different methodological tools used to study it. The second part describes the history of culture research in work organizations in the context of development of managerial ideologies. A special attention is paid to cultural significance of F. W. Taylor's scientific management and to the school of Human Relations that critically reacted to it, which shows the birth of the two basic dialectical lines of managerial thought in 20th century: rationalism and humanism. During the historical overview, there is an emphasis on employment of anthropological methods in the...