Výuka anglického jazyka na základní škole v kontextu učebních kompetencí
English language teaching in the primary school in the context of competences for learning
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25048Identifiers
Study Information System: 84609
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Kompetence k ucení je jednou z klícových kompetencí, které jsou vymezeny rámcove vzdelávacími programy, mají nadpredmetovou podobu a lze je získat jako výsledek celkového procesu vzdelávání. Rozvíjení kompetencí k ucení v rámci ucení se cizímu jazyku úzce souvisí s úrovní jazykových kompetencí ucících se jedincu a jejich citem pro jazyk. Celý proces rozvoje žákových kompetencí je spjat s komplexním pohledem na žáka, na rozvoj jeho nejenom kognitivních schopností a dovedností, ale i na rozvoj jeho osobnostních a sociálních postoju. Diplomová práce "Výuka anglického jazyka na základní škole v kontextu ucebních kompetencí" je rozdelena na tri cásti. První vychází z teoretických východisek ucební a jazykové kompetence, druhá popisuje strategie ucení se cizímu jazyku s durazem na strategie metakognitivní a psychodidaktickou aplikaci metakognice ve školním prostredí. Tretí cást prezentuje výsledky výzkumu provádeného na základní škole v hodinách anglického jazyka a zamereného na edukacní aktivity rozvíjející kompetence k ucení.
The competency for learning is one of the key competencies which are set out within broadly educational programmes, are of supra-subject form and are attainable as a result of a comprehensive education. The development of competencies for learning while learning a foreign language is closely associated with the level of language competency of learning individuals and their feel for the language. The whole process of the development of a pupil's competencies is associated with a complex assessment of the pupil, with the development of not only his/her cognitive abilities and skills, but also the development of his/her personalityrelated and social attitudes. The dissertation "English language teaching in the primary school in the context of competences for learning" consists of three parts. The first part covers theoretical outcomes of learning and language competence, the second part describes strategies for learning a foreign language with the emphasis on metacognitive strategy and psychodidactic application of metacognition in a school environment. The third part presents the results of research conducted in a primary school during English language lessons aimed at educational activities focused on developing of competencies for learning.