Multiplicita a jedinečnost: impulsy Whiteheadovy filosofie pro estetiku
Multiplicity and singularity: impulses of Whitehead's philosophy for aesthetics
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/24092Identifiers
Study Information System: 24316
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Petříček, Miroslav
Marcelli, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
16. 12. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato disertační práce má dva základní cíle. Prvním je představení mnohovrstevnaté filosofie Alfreda North Whiteheada novým způsobem. Klíčem k tomu je analýza Whiteheadovy kategorie ultimátního jako kreativity odvíjející se v rámci dvou neodlučitelných limit, multiplicity a jedinečnosti. Druhým cílem je využití Whiteheadova filosofického schématu pro estetickou teorii. Práce je proto rozdělena na dvě části. První filosofická část je členěna do tří kapitol. Každá z nich se snaží postihnout určité patro Whiteheadova filosofického díla. První se zabývá Whiteheadovou definicí spekulativní filosofie a snaží se ukázat, jakou roli v ní hrají multiplicita jedinečnost. Druhá kapitola je věnována analýze aktuální události v jejím procesu konkrescence. Třetí kapitola se zabývá Whiteheadovým pojetím společenství. Druhá estetická část je členěna do dvou kapitol. První kapitola druhé části představuje rozvinutí whiteheadovské estetiky Donalda W. Sherburna, založené na Whiteheadově pojetí propozice. Upozorňuje na Sherburnovo statické pojetí přírodní krásy a snaží se navrhnout interpretaci, která bude více dynamická. V druhé kapitole druhé části je představena environmentální estetika Allena Carlsona, která se snaží ukázat, že estetická zkušenost přírodní krásy statická není. Je ukázáno, že Carlsonovy argumenty jsou...
The present PhD Thesis has two basic aims. First aim is an introduction of many-ťaceted philosophy oť Alťred North Whitehead in a new way. The key to this introduction is an analysis oť Whiteheaďs Category oť Ultimate as creativity ťunctioning within two limits, multiplicity and singularity. The second aim is an application oť Whiteheaďs philosophical scheme to aesthetic theory. The Thesis is thereťore divided in two parts. First, philosophical, part contains three chapters. Each oť them endeavours to characterize certain Ieve! oť Whitcheaďs philosophical oeuvre. The first chapter concerns with Whiteheaďs detinition oť speculative philosophy and tries to point out the role oť multiplicity and singularity. The second chapter pursues the analysis oť actual occasion in its process oť concrescence. The third chapter deals with Whiteheaďs conception oť society. The second aesthetical part contains two chapters. The tirst chapter oť the second part introduces Donald W. Sherburne's development oť Whiteheadian aesthetics, based on Whiteheaďs conception of proposition. lt draws attention to Sherburne's static understanding oť natural beauty, and tries to develop more dynamic interpretation. The second chapter oť the second part shows the environmental aesthetics of Allen Carlson, who argues that aesthetic experience...