Show simple item record

Multiplicity and singularity: impulses of Whitehead's philosophy for aesthetics
dc.contributor.advisorZuska, Vlastimil
dc.creatorKaplický, Martin
dc.date.accessioned2018-10-29T19:34:03Z
dc.date.available2018-10-29T19:34:03Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/24092
dc.description.abstractTato disertační práce má dva základní cíle. Prvním je představení mnohovrstevnaté filosofie Alfreda North Whiteheada novým způsobem. Klíčem k tomu je analýza Whiteheadovy kategorie ultimátního jako kreativity odvíjející se v rámci dvou neodlučitelných limit, multiplicity a jedinečnosti. Druhým cílem je využití Whiteheadova filosofického schématu pro estetickou teorii. Práce je proto rozdělena na dvě části. První filosofická část je členěna do tří kapitol. Každá z nich se snaží postihnout určité patro Whiteheadova filosofického díla. První se zabývá Whiteheadovou definicí spekulativní filosofie a snaží se ukázat, jakou roli v ní hrají multiplicita jedinečnost. Druhá kapitola je věnována analýze aktuální události v jejím procesu konkrescence. Třetí kapitola se zabývá Whiteheadovým pojetím společenství. Druhá estetická část je členěna do dvou kapitol. První kapitola druhé části představuje rozvinutí whiteheadovské estetiky Donalda W. Sherburna, založené na Whiteheadově pojetí propozice. Upozorňuje na Sherburnovo statické pojetí přírodní krásy a snaží se navrhnout interpretaci, která bude více dynamická. V druhé kapitole druhé části je představena environmentální estetika Allena Carlsona, která se snaží ukázat, že estetická zkušenost přírodní krásy statická není. Je ukázáno, že Carlsonovy argumenty jsou...cs_CZ
dc.description.abstractThe present PhD Thesis has two basic aims. First aim is an introduction of many-ťaceted philosophy oť Alťred North Whitehead in a new way. The key to this introduction is an analysis oť Whiteheaďs Category oť Ultimate as creativity ťunctioning within two limits, multiplicity and singularity. The second aim is an application oť Whiteheaďs philosophical scheme to aesthetic theory. The Thesis is thereťore divided in two parts. First, philosophical, part contains three chapters. Each oť them endeavours to characterize certain Ieve! oť Whitcheaďs philosophical oeuvre. The first chapter concerns with Whiteheaďs detinition oť speculative philosophy and tries to point out the role oť multiplicity and singularity. The second chapter pursues the analysis oť actual occasion in its process oť concrescence. The third chapter deals with Whiteheaďs conception oť society. The second aesthetical part contains two chapters. The tirst chapter oť the second part introduces Donald W. Sherburne's development oť Whiteheadian aesthetics, based on Whiteheaďs conception of proposition. lt draws attention to Sherburne's static understanding oť natural beauty, and tries to develop more dynamic interpretation. The second chapter oť the second part shows the environmental aesthetics of Allen Carlson, who argues that aesthetic experience...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleMultiplicita a jedinečnost: impulsy Whiteheadovy filosofie pro estetikucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-12-16
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24316
dc.title.translatedMultiplicity and singularity: impulses of Whitehead's philosophy for aestheticsen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.contributor.refereeMarcelli, Miroslav
dc.identifier.aleph001180215
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertační práce má dva základní cíle. Prvním je představení mnohovrstevnaté filosofie Alfreda North Whiteheada novým způsobem. Klíčem k tomu je analýza Whiteheadovy kategorie ultimátního jako kreativity odvíjející se v rámci dvou neodlučitelných limit, multiplicity a jedinečnosti. Druhým cílem je využití Whiteheadova filosofického schématu pro estetickou teorii. Práce je proto rozdělena na dvě části. První filosofická část je členěna do tří kapitol. Každá z nich se snaží postihnout určité patro Whiteheadova filosofického díla. První se zabývá Whiteheadovou definicí spekulativní filosofie a snaží se ukázat, jakou roli v ní hrají multiplicita jedinečnost. Druhá kapitola je věnována analýze aktuální události v jejím procesu konkrescence. Třetí kapitola se zabývá Whiteheadovým pojetím společenství. Druhá estetická část je členěna do dvou kapitol. První kapitola druhé části představuje rozvinutí whiteheadovské estetiky Donalda W. Sherburna, založené na Whiteheadově pojetí propozice. Upozorňuje na Sherburnovo statické pojetí přírodní krásy a snaží se navrhnout interpretaci, která bude více dynamická. V druhé kapitole druhé části je představena environmentální estetika Allena Carlsona, která se snaží ukázat, že estetická zkušenost přírodní krásy statická není. Je ukázáno, že Carlsonovy argumenty jsou...cs_CZ
uk.abstract.enThe present PhD Thesis has two basic aims. First aim is an introduction of many-ťaceted philosophy oť Alťred North Whitehead in a new way. The key to this introduction is an analysis oť Whiteheaďs Category oť Ultimate as creativity ťunctioning within two limits, multiplicity and singularity. The second aim is an application oť Whiteheaďs philosophical scheme to aesthetic theory. The Thesis is thereťore divided in two parts. First, philosophical, part contains three chapters. Each oť them endeavours to characterize certain Ieve! oť Whitcheaďs philosophical oeuvre. The first chapter concerns with Whiteheaďs detinition oť speculative philosophy and tries to point out the role oť multiplicity and singularity. The second chapter pursues the analysis oť actual occasion in its process oť concrescence. The third chapter deals with Whiteheaďs conception oť society. The second aesthetical part contains two chapters. The tirst chapter oť the second part introduces Donald W. Sherburne's development oť Whiteheadian aesthetics, based on Whiteheaďs conception of proposition. lt draws attention to Sherburne's static understanding oť natural beauty, and tries to develop more dynamic interpretation. The second chapter oť the second part shows the environmental aesthetics of Allen Carlson, who argues that aesthetic experience...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011802150106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV