Spolupráce učitele a asistenta pedagoga při integraci romských dětí v mateřské škole
The cooperation between teacher and pedagogue's assistant in integration of Romany children in kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22197Identifikátory
SIS: 79457
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce pojednává o spolupráci asistenta pedagoga pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (dále asistent pedagoga, popř. AP) s učitelem, při integraci romských dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsána romská historie, specifika rodinného soužití, faktory ovlivňující vzdělávání romských dětí, vyrovnávací postupy směřující k integraci romských dětí. Praktická část je zaměřena na vzdělávání pedagogů, pracujících v mateřských školách, v oblasti romské problematiky, na způsoby spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga, stěžejní formu jejich vzájemné spolupráce a komunikace. Závěr je věnován zejména subjektivním pocitům všech respondentů z jejich pomoci romským dětem a rodinám i z přínosu vzešlého ze vzájemné spolupráce učitelů a asistentů pedagoga. Klíčová slova: asistent pedagoga, učitelka, Rom, spolupráce, integrace, předškolní vzdělávání, mateřská škola
Graduation theses deals with cooperation of pedagogue's assistant for children from socially and culturally disadvantaged environment (hereinafter pedagogue's assistant, possibly AP) with teacher during the integration of Romany children in kindergarten. In the theoretical part, the Romany history, the factors influencing the Romany children's education and adjusting procedures leading towards the integration of Romany children are described. The practical part is aimed at the education of pedagogues in the field of Romany questions, at ways of cooperation between the teachers and pedagogue's assistants, at key fonns oftheir mutual cooperation and communication. The conclusion is dedicated mainly to subjective feelings of all respondents about their help to Romany children and families and about incurred from mutual cooperation ofteachers and pedagogue's assistants. Key words: pedagogue's assistant, teacher, Rom, cooperation, integration, preschool education, kindergarten