Show simple item record

The cooperation between teacher and pedagogue's assistant in integration of Romany children in kindergarten
dc.contributor.advisorKoťátková, Soňa
dc.creatorToflová, Natália
dc.date.accessioned2017-04-19T14:40:25Z
dc.date.available2017-04-19T14:40:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22197
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o spolupráci asistenta pedagoga pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (dále asistent pedagoga, popř. AP) s učitelem, při integraci romských dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsána romská historie, specifika rodinného soužití, faktory ovlivňující vzdělávání romských dětí, vyrovnávací postupy směřující k integraci romských dětí. Praktická část je zaměřena na vzdělávání pedagogů, pracujících v mateřských školách, v oblasti romské problematiky, na způsoby spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga, stěžejní formu jejich vzájemné spolupráce a komunikace. Závěr je věnován zejména subjektivním pocitům všech respondentů z jejich pomoci romským dětem a rodinám i z přínosu vzešlého ze vzájemné spolupráce učitelů a asistentů pedagoga. Klíčová slova: asistent pedagoga, učitelka, Rom, spolupráce, integrace, předškolní vzdělávání, mateřská školacs_CZ
dc.description.abstractGraduation theses deals with cooperation of pedagogue's assistant for children from socially and culturally disadvantaged environment (hereinafter pedagogue's assistant, possibly AP) with teacher during the integration of Romany children in kindergarten. In the theoretical part, the Romany history, the factors influencing the Romany children's education and adjusting procedures leading towards the integration of Romany children are described. The practical part is aimed at the education of pedagogues in the field of Romany questions, at ways of cooperation between the teachers and pedagogue's assistants, at key fonns oftheir mutual cooperation and communication. The conclusion is dedicated mainly to subjective feelings of all respondents about their help to Romany children and families and about incurred from mutual cooperation ofteachers and pedagogue's assistants. Key words: pedagogue's assistant, teacher, Rom, cooperation, integration, preschool education, kindergartenen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleSpolupráce učitele a asistenta pedagoga při integraci romských dětí v mateřské školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-18
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId79457
dc.title.translatedThe cooperation between teacher and pedagogue's assistant in integration of Romany children in kindergartenen_US
dc.contributor.refereeKargerová, Jana
dc.identifier.aleph001201138
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce pojednává o spolupráci asistenta pedagoga pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (dále asistent pedagoga, popř. AP) s učitelem, při integraci romských dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsána romská historie, specifika rodinného soužití, faktory ovlivňující vzdělávání romských dětí, vyrovnávací postupy směřující k integraci romských dětí. Praktická část je zaměřena na vzdělávání pedagogů, pracujících v mateřských školách, v oblasti romské problematiky, na způsoby spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga, stěžejní formu jejich vzájemné spolupráce a komunikace. Závěr je věnován zejména subjektivním pocitům všech respondentů z jejich pomoci romským dětem a rodinám i z přínosu vzešlého ze vzájemné spolupráce učitelů a asistentů pedagoga. Klíčová slova: asistent pedagoga, učitelka, Rom, spolupráce, integrace, předškolní vzdělávání, mateřská školacs_CZ
uk.abstract.enGraduation theses deals with cooperation of pedagogue's assistant for children from socially and culturally disadvantaged environment (hereinafter pedagogue's assistant, possibly AP) with teacher during the integration of Romany children in kindergarten. In the theoretical part, the Romany history, the factors influencing the Romany children's education and adjusting procedures leading towards the integration of Romany children are described. The practical part is aimed at the education of pedagogues in the field of Romany questions, at ways of cooperation between the teachers and pedagogue's assistants, at key fonns oftheir mutual cooperation and communication. The conclusion is dedicated mainly to subjective feelings of all respondents about their help to Romany children and families and about incurred from mutual cooperation ofteachers and pedagogue's assistants. Key words: pedagogue's assistant, teacher, Rom, cooperation, integration, preschool education, kindergartenen_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV