Telefonická krizová intervence a její význam při řešení obtížných životních situací
The telephone crisis intervention and its importance due to difficult life fituations solving
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21356Identifiers
Study Information System: 76753
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce má povahu teoretické studie a je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola je zaměřena na pojem krize. Kromě objasnění pojmu jsou zde popsány i typy krizí podle Baldwina. Závěr první kapitoly uvádí možnosti pomoci v krizi. Druhá kapitola se věnuje krizové intervenci a začíná její stručnou historii. Dále jsou popsány její formy, principy a etapy. Třetí kapitola charakterizuje a rozebírá telefonickou krizovou intervenci. Stejně jako v předchozí kapitole je v úvodu uvedena historie u nás i ve světě. Další podkapitoly popisují její výhody a nevýhody. Poté jsou stručně nastíněny fáze telefonické krizové intervence a také práce s emocemi na lince důvěry. Čtvrtá kapitola představuje osobnost pracovníka telefonické krizové intervence a dotýká se i syndromu vyhoření. Pátá kapitola obsahuje nejčastější témata hovorů na lince důvěry. Poslední, šestá kapitola, se zaměřuje na rozbor konkrétního případu z praxe.
Graduation theses is composed as a theoretical paper and is divided into six chapters. First chapter is focused on concept of crisis. Beside the explication of the concept of crisis, it also describes types of crises according to Baldwin. Posibilities of help in crisis are mentioned at the end of the first chapter. Second chapter is concerned with crisis intervention and it begins with its brief history. It also describes its forms, principals and phases. Third chapter defines and analyses telephonical crisis intervention. As in the previous chapter, it also begins with both czech and world history of telephonical crisis intervention. Other paragraphs describe its advantages and disadvantages. Following paragraphs outline stages of telephonical crisis intervention and a dealing with emotions at helpline. Fourth chapter presents the personality of the telephonical crisis intervention worker and it also mentions problem of burnout. Fifth chapter contains the most common topics of helpline callings. Last, sixth chapter, is focused on analysis of real practical case.