Rozvoj učební kompetence jako předpoklad dalšího budoucího vzdělávání
Learning competence development as a prerequisite for potencial further education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21342Identifiers
Study Information System: 76749
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Rámcové vzdělávací programy, které vstoupily v českém školství v platnost, vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. Vycházejí z koncepce celoživotního učení. Zůstává základní otázka, umí si český učitel poradit s novým způsobem výuky, jehož výstupem má být rozvoj jednotlivých kompetencí? Existují nástroje k tomu, aby učitelé směřovali k rozvoji celé dětské bytosti a ta později mohla směřovat k celoživotnímu vzdělávání?
Framework educational programs have come into force within the Czech educational system. They stem from a new educational strategy that emphasizes key competences, their links to the educational content, and the application of acquired knowledge and skills in practice. In other words, they derive from the concept of lifelong learning. A question remains open whether a Czech teacher is able to cope with the new ways of teaching that should results in the development of individual competences? Do we have at our disposal any tools for teachers to help a child's personality as a whole to develop and then head towards lifelong learning?