Internetový magazín jako specifický komunikační prostředek
Internet magazine as a specific communications vehicle
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20771Identifiers
Study Information System: 72098
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šlerka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zabývá teorií internetových periodik. V úvodu je představeno komunikační prostředí nová média. Následuje charakterizace a typologizace internetových periodik a definice vlastností a funkcí těchto periodik s důrazem na nové příležitosti, které přinášejí. Hlavní pozornost je věnována webovým periodikům jako nejprogresivnějším komunikačním prostředkům. Práce potvrzuje platnost teorie remediace, hodnotí vliv trendu web 2.0 a poskytuje zamyšlení nad rolí internetových periodik v možné obrodě veřejné společnosti. Dále přináší představu o možném budoucím vývoji těchto periodik s ohledem na teorii sémantického webu.
This work presents theory of internet periodicals. There is a presentation of new media in the introduction. The next chapters bring the characterisation and the typologies of internet periodicals and look for the occasions of new functions. Main attention is devoted to webzines as the most progressive communications vehicles. This work confirms validity of remediation theory, judges the trend of web 2.0 and aims at the possition of internet periodicals in potential renaissance of public society. The work also brings the ideas of future development of internet periodicals in way of a semantic web.