Registration Fee Reforms and Their Impact on Passenger Vehicle Registrations in Slovakia
Reformy registračních poplatků a jejich dopad na registraci osobních vozidel na Slovensku
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202756Identifikátory
SIS: 271841
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petit, Mathieu
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ceny benzínu, Ceny nafty, Výber technológie vozidla, Elektrické vozidlá, Hybridné vozidlá, Poplatky za registráciu vozidiel, Tvorba politík automobilovej technológie, Štruktúra trhu, Správanie zákazníkov, Trhové trendy, Preferencie zákazníkov, Zelená legislatíva, Vozidlá s vysokými emisiami, Environmentálne problémy, Slovenský trh s automobilmi, Analýza preferencií spotrebiteľov, Emisie vozidiel, Slovensko, Slovenský trh s automobilmiKlíčová slova (anglicky)
Petrol prices, Diesel prices, Car technology choice, Electric vehicles, Hybrid vehicles, Vehicle registration fees, Automotive technology policymaking, Market structure, Customer behavior, Market trends, Customer preferences, Green legislation, High-emission cars, Environmental concerns, Slovak car market, Consumer preferences analysis, Vehicle emissions, Slovakia, Slovak car marketTato bakalářská práce zkoumá vliv registračních poplatků na registrace osob- ních vozidel na Slovensku a analyzuje tři odlišné reformy registračních poplatků. Pochopení účinnosti fiskálních nástrojů při ovlivňování výběru vozidel je krit- icky důležité pro středoevropské trhy, kde je takový výzkum stále omezený. Pomocí komplexních údajů o registracích od slovenské policie (2009-2024) provádíme ekonometrickou analýzu využívající metody panelových dat s dvou- cestnými fixními efekty a metody Difference-in-Difference (DiD) a Event Study. Naše zjištění odhalují, že slovenští spotřebitelé reagují na registrační poplatky slabě, přičemž 1% zvýšení poplatků je spojeno s 0,024% poklesem registrací. Naproti tomu 1% zvýšení cen pohonných hmot snižuje registrace o 0,57%, což odráží relativní důležitost opakujících se provozních nákladů oproti jed- norázovým registračním poplatkům. Segment ojetých vozidel vykazuje větší citlivost na registrační poplatky než nová vozidla, zatímco u citlivosti na ceny pohonných hmot je tomu naopak. Reforma z roku 2012, která zvýšila poplatky na základě kilowattových kategorií, nepřinesla žádný významný efekt. Re- forma z roku 2017, která zavedla koeficient amortizace, významně posunula spotřebitele k ojetým vozidlům s vysokým výkonem. Výsledky reformy z roku 2023 zůstávají...
This thesis examines the effects of registration fees on passenger vehicle regis- trations in Slovakia, analyzing three distinct registration fee reforms. Under- standing fiscal instruments' effectiveness in influencing vehicle choices is crit- ically important for Central European markets, where such research remains limited. Using comprehensive registration data from the Slovak Police Force (2009-2024), we conduct econometric analysis employing panel data methods with two-way fixed effects and Difference-in-Difference (DiD) and Event Study methods. Our findings reveal that Slovak consumers respond weakly to regis- tration fees, with a 1% increase in fees associated with a 0.024% decrease in registrations. In contrast, a 1% increase in fuel prices reduces registrations by 0.57%, reflecting the relative importance of recurring operational costs versus one-time registration expenses. The used car segment demonstrates greater sensitivity to registration fees than new vehicles, while this reverses for fuel price sensitivity. The 2012 reform increasing fees based on kilowatt brackets produced no significant effect. The 2017 reform introducing an amortization coefficient significantly shifted consumers toward used high-kilowatt vehicles. Results for the 2023 reform remain inconclusive due to limited...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Možnost opuštění vozidla při havárii do vody
Výsledek obhajoby: OBHÁJENORašín, Jakub (Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2020)Datum obhajoby: 24. 8. 2020Název: Možnosti opuštění vozidla při havárii do vody Cíle: Cílem bakalářské práce je vytvoření návodu na opuštění vozidla při havárii do vody a zjištění, zdali jsou v obecném povědomí dostatečné informace o této problematice. ... -
Dopady šrotovného v České republice
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKorba, Pavel (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2012)Datum obhajoby: 18. 6. 2012Tato práce analyzuje dopady šrotovacích programů na výrobce osobních automo- bilů v České republice. Program šrotovného byl zaveden ve třinácti státech Evropské unie jako možné řešení propadu poptávky po nových osobních ... -
Technické podmínky přechodu Zdravotnické záchranné služby na normu Evropské unie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHřebík, Milan (Univerzita Karlova. 1. lékařská fakulta, 2011)Datum obhajoby: 27. 6. 2011V roce 2010 vstoupila v platnost vyhláška ministerstva zdravotnictví ČR, která mimo jiné upravuje požadavky na vybavení zdravotnických vozidel. Tak došlo k implementaci evropské normy do českých právních předpisů. V práci ...
