Dopady šrotovného v České republice
Impacts of a scrappage program: The case of the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45471Identifikátory
SIS: 105635
Katalog UK: 990014797830106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrušová, Ivona
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
šrotovné, obnova vozového parku, prodej automobilů, produkce automobilů, determinanty poptávky po nových automobilechKlíčová slova (anglicky)
scrappage program, car fleet renewal, sales of vehicles, production of vehicles, determinants of the demand for new vehiclesTato práce analyzuje dopady šrotovacích programů na výrobce osobních automo- bilů v České republice. Program šrotovného byl zaveden ve třinácti státech Evropské unie jako možné řešení propadu poptávky po nových osobních automobilech v le- tech 2008 a 2009 v důsledku ekonomické krize. Šrotovné nebylo v České republice zavedeno, i když byl schválen zákon, který to umožňuje. První kapitola obecně před- stavuje program šrotovného, zvažuje jeho výhody a nevýhody a spojuje ho s automo- bilovým trhem v České republice. Dále studuje pozici českých výrobců na domácím i evropském trhu. Druhá kapitola se věnuje šrotovacím programům v jednotlivých státech EU, kdy na základě statistik získaných od automobilových výrobců analy- zujeme změny jejich dodávek zákazníkům v jednotlivých státech. Ve třetí kapitole jsme ekonometrickou analýzou určili hlavní determinanty poptávky po nových osob- ních automobilech v České republice a porovnali je s výsledky dalších studií. Na jejich základě určujeme očekávanou změnu poptávky po nových osobních automobi- lech v důsledku zavedení šrotovného v České republice a její dopady na jednotlivé výrobce. V závěru jsou shrnuty výsledky.
In this thesis we are analyzing impacts of scrapping programs on production of per- sonal cars in the Czech Republic. The scrappage scheme was introduced in thirteen states of the European Union as a possible solution to decline of demand for new per- sonal cars in 2008 and 2009 as a consequence of economic crisis. The scrappage scheme has not been introduced in the Czech Republic, even though the law permitting this scheme has been passed. The first chapter introduces a scrapping scheme in gene- ral, compares advantages and disadvantages and connects a scrapping scheme with the automotive industry of the Czech Republic. Furthermore, the position of Czech producers on domestic and European market is studied in this chapter. The second chapter concerns scrapping schemes in particular states of the European Union. We analyze the change of deliveries of producers to customers in particular states using data provided by these producers. In the third chapter an econometric analysis is used to identify main determinants of the demand for new personal cars and these determinants are compared with results from previous studies. The expected change of demand for new personal cars as a consequence of scrapping scheme is based on these determinants estimated and the impacts of this expected change on...
