Gnoseologické aspekty reklamní a ilustrační fotografie s ohledem na mužské a ženské prvky
Gnoseological aspects of Advertisement and Illustrative Photos in Regard to Male and Female Elements
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18490Identifiers
Study Information System: 59198
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Hájek, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Liberal Arts and Humanities
Department
Student's Administration Office
Date of defense
11. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Bakalářská práce "Gnoseologické aspekty reklamní a ilustrační fotografie s ohledem na mužské a ženské prvky" pojednává o způsobu, jakým jednotlivé skupiny obyvatelstva vnímají obrazové prvky, konkrétně obrazové reklamy a ilustrační fotografie. Výzkum zpracovávaný pro potřeby této práce vychází z hypotézy, že média dokáží nejen reflektovat vnímání genderových rolí, ale také spoluutvářet jejich aktuální podobu. Kategorie pojmů, v nichž lidé uvažují při popisu vizuálních prvků, nám mohou napovědět něco také o vztazích médií, lidské kultury a společnosti. Takový poznatek je dle mého názoru velmi dobře zužitkovatelný i v širším než pouze genderovém kontextu. Výzkum byl prováděn mezi vysokoškolskými studenty bakalářského programu na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy s cílem zjistit, zda se projeví nějaké rozdíly mezi vnímáním žen a mužů.
The "Gnoseological aspects of advertisement and illustrative photo with regard to men and women elements" bachelor thesis deals with how certain groups of population perceive visual elements, concretely image advertisement and illustration photography. The research made for the needs of this thesis is based on the hypothesis that media can not only reflect the perception of gender roles, but also contribute to the making of their actual shape. The categories of conceptions that people use when describing visual elements can tell us something about the connection of media, human culture and society. Such a finding is in my view very well useable in a much wider than just gender context. The research took place among university students of bachelor program at Faculty of humanity studies, Charles University, with the aim of ascertain whether some differences between perception of women and men will come to light.