Je víceleté gymnázium jasná volba? Dva možné důvody vysokoškolsky vzdělaných rodičů pro ponechání dětí na základních školách
Is multi-year grammar school a clear choice? Two possible tertiary educated parents' reasons for keeping their children in mainstream middle schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179751Identifiers
Study Information System: 237234
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Sládek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with specialisation in Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
23. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
víceletá gymnázia|reprodukce kulturního kapitálu|selektivita vzdělávání|volba školy|rané rozdělování žákůKeywords (English)
multi-year grammmar schools|early tracking|cultural capital reproduction|selectivity of education|school choiceK mezinárodně hojně zkoumanému jevu nazývanému selekce, tedy rozdělování žáků podle výkonu, patří i česká víceletá gymnázia. V Česku i ve světě se ukazuje, že do výběrových škol a tříd bývají umísťovány zejména děti rodičů s vysokým kulturním kapitálem, kteří se tak snaží o jeho reprodukci. Dalo by se předpokládat, že čeští vysokoškolsky vzdělaní rodiče budou přihlašovat své děti do víceletých gymnázií, přesto to značná část z nich nedělá, aniž by jim bránily zjevné překážky. Prostřednictvím sekundární analýzy dat Pisa-L 2003-2006 tato práce zjišťuje, že důvodem ponechání dítěte na ZŠ není snaha o zajištění více času na zájmovou činnost (kroužky). Také zjišťuje, že rodiče žáků ZŠ mají relativně častěji negativní postoje k víceletým gymnáziím, takže je možné, že tyto postoje měly vliv na jejich rozhodnutí ponechat dítě na ZŠ, ale příčinnou souvislost nemůže tento typ analýzy prokázat.
Czech multi-year grammar schools (a school type for children 11-18 years old, parallel to mainstream middle schools for children 11-14 years old and to high schools including four- year grammar schools for children 15-18 years old) belong to internationally researched phenomenon called selection, meaning sorting pupils based on school performance. Those who are placed in high tracks are usually children of parents with high cultural capital. For the parents, its mean of reproduction of that capital. It could be assumed that Czech tertiary educated parents would enrol their children in multi-year grammar schools, but a noticeable part of them is not doing so, even though they don't face any obvious obstacles. This thesis conducts a secondary analysis of Pisa-L 2003-2006 data, and it has concluded that to provide children with more time for their interest clubs or hobby clubs is not a reason to keep children in middle school. It has also concluded that parents of middle schools pupils tent to have more negative attitudes towards multi-year grammar schools. It is possible that these attitudes have influenced their decision to educate them in middle schools, but this type of analysis cannot prove causality.