Show simple item record

Is multi-year grammar school a clear choice? Two possible tertiary educated parents' reasons for keeping their children in mainstream middle schools
dc.contributor.advisorPodaná, Zuzana
dc.creatorAbsolonová, Josefína
dc.date.accessioned2023-03-22T13:33:57Z
dc.date.available2023-03-22T13:33:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/179751
dc.description.abstractK mezinárodně hojně zkoumanému jevu nazývanému selekce, tedy rozdělování žáků podle výkonu, patří i česká víceletá gymnázia. V Česku i ve světě se ukazuje, že do výběrových škol a tříd bývají umísťovány zejména děti rodičů s vysokým kulturním kapitálem, kteří se tak snaží o jeho reprodukci. Dalo by se předpokládat, že čeští vysokoškolsky vzdělaní rodiče budou přihlašovat své děti do víceletých gymnázií, přesto to značná část z nich nedělá, aniž by jim bránily zjevné překážky. Prostřednictvím sekundární analýzy dat Pisa-L 2003-2006 tato práce zjišťuje, že důvodem ponechání dítěte na ZŠ není snaha o zajištění více času na zájmovou činnost (kroužky). Také zjišťuje, že rodiče žáků ZŠ mají relativně častěji negativní postoje k víceletým gymnáziím, takže je možné, že tyto postoje měly vliv na jejich rozhodnutí ponechat dítě na ZŠ, ale příčinnou souvislost nemůže tento typ analýzy prokázat.cs_CZ
dc.description.abstractCzech multi-year grammar schools (a school type for children 11-18 years old, parallel to mainstream middle schools for children 11-14 years old and to high schools including four- year grammar schools for children 15-18 years old) belong to internationally researched phenomenon called selection, meaning sorting pupils based on school performance. Those who are placed in high tracks are usually children of parents with high cultural capital. For the parents, its mean of reproduction of that capital. It could be assumed that Czech tertiary educated parents would enrol their children in multi-year grammar schools, but a noticeable part of them is not doing so, even though they don't face any obvious obstacles. This thesis conducts a secondary analysis of Pisa-L 2003-2006 data, and it has concluded that to provide children with more time for their interest clubs or hobby clubs is not a reason to keep children in middle school. It has also concluded that parents of middle schools pupils tent to have more negative attitudes towards multi-year grammar schools. It is possible that these attitudes have influenced their decision to educate them in middle schools, but this type of analysis cannot prove causality.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmulti-year grammmar schools|early tracking|cultural capital reproduction|selectivity of education|school choiceen_US
dc.subjectvíceletá gymnázia|reprodukce kulturního kapitálu|selektivita vzdělávání|volba školy|rané rozdělování žákůcs_CZ
dc.titleJe víceleté gymnázium jasná volba? Dva možné důvody vysokoškolsky vzdělaných rodičů pro ponechání dětí na základních školáchcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-01-23
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId237234
dc.title.translatedIs multi-year grammar school a clear choice? Two possible tertiary educated parents' reasons for keeping their children in mainstream middle schoolsen_US
dc.contributor.refereeSládek, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Sociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Sociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csK mezinárodně hojně zkoumanému jevu nazývanému selekce, tedy rozdělování žáků podle výkonu, patří i česká víceletá gymnázia. V Česku i ve světě se ukazuje, že do výběrových škol a tříd bývají umísťovány zejména děti rodičů s vysokým kulturním kapitálem, kteří se tak snaží o jeho reprodukci. Dalo by se předpokládat, že čeští vysokoškolsky vzdělaní rodiče budou přihlašovat své děti do víceletých gymnázií, přesto to značná část z nich nedělá, aniž by jim bránily zjevné překážky. Prostřednictvím sekundární analýzy dat Pisa-L 2003-2006 tato práce zjišťuje, že důvodem ponechání dítěte na ZŠ není snaha o zajištění více času na zájmovou činnost (kroužky). Také zjišťuje, že rodiče žáků ZŠ mají relativně častěji negativní postoje k víceletým gymnáziím, takže je možné, že tyto postoje měly vliv na jejich rozhodnutí ponechat dítě na ZŠ, ale příčinnou souvislost nemůže tento typ analýzy prokázat.cs_CZ
uk.abstract.enCzech multi-year grammar schools (a school type for children 11-18 years old, parallel to mainstream middle schools for children 11-14 years old and to high schools including four- year grammar schools for children 15-18 years old) belong to internationally researched phenomenon called selection, meaning sorting pupils based on school performance. Those who are placed in high tracks are usually children of parents with high cultural capital. For the parents, its mean of reproduction of that capital. It could be assumed that Czech tertiary educated parents would enrol their children in multi-year grammar schools, but a noticeable part of them is not doing so, even though they don't face any obvious obstacles. This thesis conducts a secondary analysis of Pisa-L 2003-2006 data, and it has concluded that to provide children with more time for their interest clubs or hobby clubs is not a reason to keep children in middle school. It has also concluded that parents of middle schools pupils tent to have more negative attitudes towards multi-year grammar schools. It is possible that these attitudes have influenced their decision to educate them in middle schools, but this type of analysis cannot prove causality.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV