Kontakt, konflikt, transformace. Využití filmu a videa v tvorbě současných básníků, komparativní analýza.
Contact, Conflict, Transformation. Poets as Filmmakers, a Comparative Analysis.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175069Identifiers
Study Information System: 245046
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Svatoňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Poetický film|videopoezie|krátký film|poetická funkce|nenarativní film|filmová adaptace literatury|vizuální poezieKeywords (English)
Poetry film|videopoetry|short film|poetic function|non-narrative film|filmic literature adaptation|visual poetryZáměrem bakalářské práce je zkoumat filmové médium v rukou básníků používané jako nástroj pro rozšíření či další sdílení jejich tvorby. Pojmy jako "poetický film", "filmová poezie" nebo "videopoetry" lze chápat jako velmi široké zastřešení pro díla, která mohou být jednak narativní a využívat specifickou poetickou estetiku, nebo díla experimentální, performativní a zaměřená na práci s rytmem, či taková, která vznikají jako remediace konkrétních literárních útvarů. Tato práce se věnuje několika současným autorům, kteří jsou primárně činní nebo etablovaní jako spisovatelé a básníci, a zároveň se rozhodli své texty dále rozvíjet v pohyblivém obraze. Na otázku, jaké je vzájemné působení textu básně a pohyblivého obrazu v poetickém filmu, budeme hledat odpovědi skrze srovnávací analýzu krátkých filmů celkem osmi básnířek a básníků. Jedná se o současné evropské tvůrce a teoretická východiska práce přejímá taktéž převážně od současných autorů z oblasti filmové a literární vědy. Po shrnutí základních poznatků ze studií k pojmu "poetický film" a historického vývoje žánru následují témata amatérské tvorby, konceptu poetické funkce Romana Jakobsona a vlastností písma jako média. Ve srovnávací analýze jsou pak filmy děleny do kategorií, ve kterých podrobněji sledujeme kontakt původního básnického textu s...
The bachelor thesis examines the film medium as a tool of poets when expanding or sharing their work. Terms such as 'poetic film', 'film poetry' or 'videopoetry' can be understood as a broad meaning for works that are both narrative and use a specific poetic aesthetic, or experimental, performative and rhythmic works, or works which arise as remediation of a literary poem. The study deals with several contemporary authors who are primarily active or established as writers and poets and decided to develop their texts further through a moving image. To the question of the interaction between the text of the poem and the moving image in a poetic film, we will look for answers through a comparative analysis of short films by a total of eight contemporary European poets. Similarly, the theoretical basis of the work is being taken over mainly from contemporary authors in the field of film- and literary studies. Firstly, we will summarize the basic knowledge from research on the concept of a poetic film and the historical development of the genre. Then also the topics of amateur work, the concept of the poetic function of Roman Jakobson and the properties of writing as a medium follow. In the comparative analysis, the films are divided into categories in which we observe the contact of the original poetic...