dc.contributor.advisor | Česálková, Lucie | |
dc.creator | Pololáníková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2022-08-24T10:35:00Z | |
dc.date.available | 2022-08-24T10:35:00Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175069 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis examines the film medium as a tool of poets when expanding or sharing their work. Terms such as 'poetic film', 'film poetry' or 'videopoetry' can be understood as a broad meaning for works that are both narrative and use a specific poetic aesthetic, or experimental, performative and rhythmic works, or works which arise as remediation of a literary poem. The study deals with several contemporary authors who are primarily active or established as writers and poets and decided to develop their texts further through a moving image. To the question of the interaction between the text of the poem and the moving image in a poetic film, we will look for answers through a comparative analysis of short films by a total of eight contemporary European poets. Similarly, the theoretical basis of the work is being taken over mainly from contemporary authors in the field of film- and literary studies. Firstly, we will summarize the basic knowledge from research on the concept of a poetic film and the historical development of the genre. Then also the topics of amateur work, the concept of the poetic function of Roman Jakobson and the properties of writing as a medium follow. In the comparative analysis, the films are divided into categories in which we observe the contact of the original poetic... | en_US |
dc.description.abstract | Záměrem bakalářské práce je zkoumat filmové médium v rukou básníků používané jako nástroj pro rozšíření či další sdílení jejich tvorby. Pojmy jako "poetický film", "filmová poezie" nebo "videopoetry" lze chápat jako velmi široké zastřešení pro díla, která mohou být jednak narativní a využívat specifickou poetickou estetiku, nebo díla experimentální, performativní a zaměřená na práci s rytmem, či taková, která vznikají jako remediace konkrétních literárních útvarů. Tato práce se věnuje několika současným autorům, kteří jsou primárně činní nebo etablovaní jako spisovatelé a básníci, a zároveň se rozhodli své texty dále rozvíjet v pohyblivém obraze. Na otázku, jaké je vzájemné působení textu básně a pohyblivého obrazu v poetickém filmu, budeme hledat odpovědi skrze srovnávací analýzu krátkých filmů celkem osmi básnířek a básníků. Jedná se o současné evropské tvůrce a teoretická východiska práce přejímá taktéž převážně od současných autorů z oblasti filmové a literární vědy. Po shrnutí základních poznatků ze studií k pojmu "poetický film" a historického vývoje žánru následují témata amatérské tvorby, konceptu poetické funkce Romana Jakobsona a vlastností písma jako média. Ve srovnávací analýze jsou pak filmy děleny do kategorií, ve kterých podrobněji sledujeme kontakt původního básnického textu s... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Poetický film|videopoezie|krátký film|poetická funkce|nenarativní film|filmová adaptace literatury|vizuální poezie | cs_CZ |
dc.subject | Poetry film|videopoetry|short film|poetic function|non-narrative film|filmic literature adaptation|visual poetry | en_US |
dc.title | Kontakt, konflikt, transformace. Využití filmu a videa v tvorbě současných básníků, komparativní analýza. | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-06-20 | |
dc.description.department | Film Studies Department | en_US |
dc.description.department | Katedra filmových studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 245046 | |
dc.title.translated | Contact, Conflict, Transformation. Poets as Filmmakers, a Comparative Analysis. | en_US |
dc.contributor.referee | Svatoňová, Kateřina | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filmová studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra filmových studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Film Studies Department | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Záměrem bakalářské práce je zkoumat filmové médium v rukou básníků používané jako nástroj pro rozšíření či další sdílení jejich tvorby. Pojmy jako "poetický film", "filmová poezie" nebo "videopoetry" lze chápat jako velmi široké zastřešení pro díla, která mohou být jednak narativní a využívat specifickou poetickou estetiku, nebo díla experimentální, performativní a zaměřená na práci s rytmem, či taková, která vznikají jako remediace konkrétních literárních útvarů. Tato práce se věnuje několika současným autorům, kteří jsou primárně činní nebo etablovaní jako spisovatelé a básníci, a zároveň se rozhodli své texty dále rozvíjet v pohyblivém obraze. Na otázku, jaké je vzájemné působení textu básně a pohyblivého obrazu v poetickém filmu, budeme hledat odpovědi skrze srovnávací analýzu krátkých filmů celkem osmi básnířek a básníků. Jedná se o současné evropské tvůrce a teoretická východiska práce přejímá taktéž převážně od současných autorů z oblasti filmové a literární vědy. Po shrnutí základních poznatků ze studií k pojmu "poetický film" a historického vývoje žánru následují témata amatérské tvorby, konceptu poetické funkce Romana Jakobsona a vlastností písma jako média. Ve srovnávací analýze jsou pak filmy děleny do kategorií, ve kterých podrobněji sledujeme kontakt původního básnického textu s... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis examines the film medium as a tool of poets when expanding or sharing their work. Terms such as 'poetic film', 'film poetry' or 'videopoetry' can be understood as a broad meaning for works that are both narrative and use a specific poetic aesthetic, or experimental, performative and rhythmic works, or works which arise as remediation of a literary poem. The study deals with several contemporary authors who are primarily active or established as writers and poets and decided to develop their texts further through a moving image. To the question of the interaction between the text of the poem and the moving image in a poetic film, we will look for answers through a comparative analysis of short films by a total of eight contemporary European poets. Similarly, the theoretical basis of the work is being taken over mainly from contemporary authors in the field of film- and literary studies. Firstly, we will summarize the basic knowledge from research on the concept of a poetic film and the historical development of the genre. Then also the topics of amateur work, the concept of the poetic function of Roman Jakobson and the properties of writing as a medium follow. In the comparative analysis, the films are divided into categories in which we observe the contact of the original poetic... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |