Komparativní analýza komunikace lídrů politických stran v ČR na sociálních sítích v souvislosti s parlamentními volbami v roce 2021
Comparative analysis of the social media communication of Czech political leaders (chairpersons) of selected political parties during campaign before the parliamentary elections in 2021
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173862Identifiers
Study Information System: 238086
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Karel, Kryštof
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Mediální studia
Department
Department of Media Studies
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociální sítě, nová média, politická komunikace, lídři politických stran, kvantitativní obsahová analýza, Facebook, Twitter, InstagramKeywords (English)
Social networks, new media, political communication, leaders of political parties, quantitative content analysis, Facebook, Twitter, InstagramTato práce se zabývá komunikací lídrů politických stran v ČR na sociálních sítích v souvislosti s volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem komunikují jednotliví lídři na vybraných sociálních sítích v předvolebním, volebním a povolebním období. Zvolenou metodou výzkumu je kvantitativní obsahová analýza. Pro účel analýzy bylo vymezeno období jednoho týdne před volbami, týdne, kdy se volby konají, a týdne následujícího. Do výzkumu se dostali lídři, jejichž volební potenciál dle volebního modelu Kantar byl nad hranicí pro zisk mandátu podle zákona o volbách do Parlamentu České republiky. Tuto hranici splnilo sedm kandidátů. Analýza sleduje příspěvky na Facebooku, Twitteru a Instagramu například z hlediska četnosti, komunikovaných témat nebo interakce. Analýza jednotlivých profilů a následná komparace výsledků ukázaly výrazné rozdíly v četnosti, délce i zaměření příspěvků jednotlivých lídrů. U šesti ze sedmi sledovaných lídrů v příspěvcích převládala pozitivní prezentace programu a politických názorů nad kritikou jiných politiků nebo politických subjektů. Jen malá část příspěvků se týkala konkrétních resortů. Velmi rozdílná byla i míra, v jaké na příspěvky reagovali uživatelé sociálních sítí sdílením, komentáři nebo tzv. lajky.
This thesis analyses the communication of leaders of political parties in the Czech Republic on social media in relation to the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2021. The aim of the thesis was to find out how political leaders communicate on selected social media in the pre-election, election and post-election period. The chosen research method is quantitative content analysis. Three time periods were selected for the purpose of the analysis - the week before the election, the week of the election and the week after the election. The research included leaders whose electoral potential according to the Kantar model was above the threshold for winning a mandate according to the Act on Elections to the Parliament of the Czech Republic. Seven candidates met this criterion. The analysis studies posts on Facebook, Twitter and Instagram in terms of, for example, frequency, communicated topics or interactions. The analysis of individual profiles and the subsequent comparison of the results showed significant differences in the frequency, length and focus of the posts of each leader. For six of the seven leaders analysed, positive presentation of the programme and political views prevailed over criticism of other politicians or political entities. Only a small...