Hodnocení výkonů žáků v zeměpise na základních školách
Evaluation of pupils performance in geography at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173043Identifiers
Study Information System: 184319
Collections
- Kvalifikační práce [20306]
Author
Advisor
Referee
Havelková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
27. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
profesní přesvědčení učitele, procesy a výsledky vyučování, předmět hodnocení, funkce a způsoby pedagogického hodnocení, zeměpis, základní školaKeywords (English)
teacher's professional beliefs, teaching processes and results, subject of evaluation, functions and methods of pedagogical evaluation, geography, primary schoolDiplomová práce se zabývá tématem hodnocení ve výuce zeměpisu z pohledu učitele. První část práce je zaměřena na teoretické zarámování zkoumané problematiky. Hlavními řešenými koncepty jsou profesní přesvědčení učitele, procesy a výsledky vyučování, předmět hodnocení a funkce a způsoby pedagogického hodnocení. Pro praktickou část práce bylo realizováno kvalitativní výzkumné šetření v podobě polostrukturovaného rozhovoru se 14 učiteli zeměpisu základních škol. Sledovali jsme, jaký je odborný pojmový aparát učitelů zeměpisu v ústní komunikaci zaměřené na hodnocení vyučování. Byla sledována jednak četnost předem stanovených základních pojmů a jednak četnost pojmů, které byly řečeny nad rámec námi stanovených pojmů. Bylo nalezeno pět základních pojmů, se kterými operují všichni respondenti, a to známka, test, znalost, prezentace a zpaměti. Nejvyšší četnost zaujímá pojem známka. Následně byla vytvořena typologie učitelů podle jejich přístupů k hodnocení vyučování (učitel stagnující, učitel přešlapující, učitel poučený a učitel pokročilý). Výzkum podává ucelený přehled o hodnocení výkonů žáků učiteli zeměpisu na základních školách a může být tak přínosem, jelikož doposud nebyly v Česku ani v zahraničí nalezeny žádné podobné studie zabývají se konkrétními podobami hodnocení v zeměpisu.
The diploma thesis deals with the topic of evaluation in teaching geography from the teacher's point of view. The first part of the work is focused on the theoretical framing of the researched issues. The main concepts addressed are the professional beliefs of the teacher, the processes and results of teaching, the subject of evaluation and the functions and methods of pedagogical evaluation. For the practical part of the work, a qualitative research survey was conducted in the form of a semi-structured interview with 14 geography teachers in primary schools. We observed the professional conceptual apparatus of geography teachers in oral communication focused on teaching evaluation. The frequency of pre-established basic terms and the frequency of terms that were said beyond the terms set by us were monitored. Five basic terms were found, with which all respondents operate, namely mark, test, knowledge, presentation and by rote. The term mark has the highest frequency. Subsequently, a typology of teachers was created according to their approaches to teaching evaluation (stagnant teacher, overstepping teacher, instructed teacher and advanced teacher). The research provides a comprehensive overview of the evaluation of pupils' performance by geography teachers in primary schools and can thus be...