Konceptualizace modelu katedrové školy
Conceptualization of the departmental school model
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172442Identifiers
Study Information System: 205841
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Walterová, Eliška
Vítečková, Miluše
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 4. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
katedrová škola, konceptualizace, management, manažerská praxe, reflexe, ředitel, střední škola, transfer, zkušenostní učení, znalostiKeywords (English)
departmental school, conceptualization, management, management practice, reflection, school principal, high school, transfer, experiential learning, knowledgeDisertační práce se zabývá konceptualizací modelu katedrové školy jako způsobu realizace manažerských praxí studentů studijního programu Školský management na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Cílem disertační práce je navrhnout koncept předávání konkrétních znalostí a zkušeností ředitelů středních škol vhodnými metodami na manažerských praxích realizovaných v katedrových školách studentům studijního programu Školský management, využitelný k přeměně jejich znalostí získaných v teoretické části výuky v dovednosti uplatnitelné v praxi ve školském terénu. Teoretická část disertační práce vymezuje katedrovou školu jako místo k přenosu znalostí od zkušených ředitelů ke studentům, specifikuje možnosti řízení a transferu explicitních a tacitních znalostí v organizaci manažerským přístupem, v případě škol také pedagogickým přístupem pomocí zkušenostního učení a identifikuje pracovní činnosti a kompetence manažera a ředitele školy. V praktické části disertační práce byla zpracována podrobná analýza dokumentů, publikací a právních předpisů s cílem zjistit role, pracovní činnosti a kompetence ředitele střední školy, které byly ověřeny dotazníkovým šetřením mezi 240 řediteli středních škol v České republice. Dotazníkovým šetřením a rozhovory s řediteli 11 katedrových středních škol a 45 studenty 3....
The dissertation deals with the conceptualization of the model of the departmental school as a way of realization of managerial practices of students of the study programme School Management at the Faculty of Education of Charles University. The aim of the dissertation is to propose a concept of transferring specific knowledge and experience of secondary school principals by appropriate methods at management practices implemented in departmental schools to students of the study programme School Management, usable to transform their knowledge acquired in the theoretical part of teaching into skills applicable in practice in the school field. The theoretical part of the dissertation defines the departmental school as a place to transfer knowledge from experienced school principals to students, specifies the possibilities of managing and transferring explicit and tacit knowledge in the organization through a managerial approach, in the case of schools also through a pedagogical approach using experiential learning, and identifies the work activities and competencies of the manager and school principal. In the practical part of the dissertation, a detailed analysis of documents, publications and legal regulations was prepared in order to determine the roles, work activities and competences of the...
