Proces rozhodování o nákupu produktů dlouhodobé spotřeby
The Purchase Decision Making Process of Durable Goods
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171273Identifikátory
SIS: 233437
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tuček, Milan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
24. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
proces rozhodování, nákupní chování, branding, environmentalismus, automobily, spotřebitel, marketingKlíčová slova (anglicky)
decision-making process, consumer's behaviour, braniding, environmentalism, vehicles, consumer, marketingTato bakalářská práce se zabývá procesem rozhodování o nákupu produktů dlouhodobé spotřeby. Cílem práce je prozkoumat, jak spotřebitele nacházejícího se v nákupním procesu ovlivňuje jeho primární sociální skupina. Sleduje také, jaké jsou konkrétní vlivy jednotlivých členů a jaké role tito členové mají. Současně zkoumá sentiment vůči elektromobilitě v sociálním prostředí kupujícího, čímž pomáhá získat představu o názorovém klimatu uvnitř primárních sociálních skupin kupujících. Samotná praktická část práce je založena na kvalitativním výzkumu, ve kterém bylo dotazováno šest majitelů elektromobilů. Ti v provedených interview retrospektivně popisovali své zkušenosti s nákupem. Transkripty z rozhovorů byly analyzovány pomocí metody otevřeného kódování, čímž bylo učiněno několik pozoruhodných zjištění. Výsledky studie ukazují na proměnlivý vliv primární sociální skupiny na spotřebitele v různých fázích nákupu a odhalují tendence kupujících selektivně přijímat názory okolí zejména v úvodu procesu rozhodování o nákupu vozu. Hlavním zjištěním analýzy byl také všeobecně nezanedbatelný vliv partnerek na nákup ve sledované skupině, včetně zjištění poukazujícího na významný rozdíl mezi působením rodiny prokreační a orientační na samotný nákupní proces.
This bachelor thesis examines the decision-making process of purchasing durable goods, aiming to explore how a consumer in the purchasing process is influenced by his/her primary social groups. This thesis also looks at what are the specific influences of individual members, and what kind of roles these members have. At the same time, it examines the sentiment towards e-mobility in the buyer's social environment. The practical part of the thesis itself is based on qualitative research in which six interviews with EV owners were conducted. During the interviews, the respondents were retrospectively coming back to their past purchasing experiences. The transcripts of the interviews were then analysed using the open coding method, which allowed to make some remarkable findings. The results of this study show the changing influence of the primary social group on consumers at different stages of the purchase process. The tendency of buyers to selectively filter only the positive comments was also revealed, especially at the beginning of the car purchase decision process. The main findings of this thesis point out the undoubted influence of partners on the purchase process. Results also capture a significant difference between the influence of the family of procreation and family of orientation on the...