Souvislost strategie zvládání nudy a postoje ke školním předmětům
The strategic context of coping with boredom and attitude to school subjects
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170594Identifiers
Study Information System: 234564
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Valentová, Lidmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nuda, coping, motivace, postoje k předmětůmKeywords (English)
boredom, coping, motivation, attitude to school subjetsBakalářská práce je zaměřena na prožívání nudy u žáků na druhém stupni základní školy, konkrétně sedmých a osmých ročníků. Zmapován bude výskyt nudy a hlavní žákovské strategie zvládání nudy (boredom coping), ale i žákovský postoj k těmto předmětům (obliba předmětu, obtížnost předmětu, význam předmětu, míra nudy v předmětu). Cílem práce je nalézt souvislost mezi výskytem nudy v jednotlivých předmětech a postoji žáků k těmto předmětům. Teoretická část je členěna do několika tematických okruhů. Je zde nastíněn obraz současného stavu poznání v oblasti nudy a jejího zvládání, ve vztahu k nudě je popsána problematika motivace ve vyučování. Dále jsou zde představeny modely, které se vážou na školní prostředí, kdy každý z modelů nahlíží na nudu odlišným způsobem. Jsou zde také zmíněny možnosti diagnostiky v této oblasti s využitím dotazníkových metod ve školním prostředí. V bakalářské práci je také podrobněji představeno uchopení copingu autory Nett. et. al., (2010). Bližší specifikace postojů, představení Implicitní teorie dobré výuky předmětu Hrabala & Pavelkové (2010) a možnosti diagnostiky postojů. V části výzkumné pro uchopení zkoumaného tématu jsem využila kvantitativního designu s využitím dvou dotazníkových metod CBS a Postoje ke školním předmětům, výzkum byl doplněn o kvalitativní analýzu s...
The bachelorś thesis is focused on experiencing boredom in pupils at the second stage of primary school, specifically the seventh and eight grades. The occurence of boredom and the main student strategies for managing boredom will be mapped, as well as the studentś attitude to these subjects (popularity of the subject, difficulty of the subject, importance of the subject, degree of boredom in the subject). The purpose of the work is to change the connection between the occurrence of boredom in individual subjects and the attitudes of students to these subjects. The theoretical part is divided into several thematic areas. It outlines the picture of the current state of knowledge in the field of boredom and its management and it describes the issue of motivation in teaching with a connection to boredom. Furthermore, there are presented models that are serious in the school environment, where each of the models views boredom differently There are also mentioned possibilities of diagnostics in this area with the use of questionnaire methods in the school environment. The bachelor's thesis also presents in more detail the grasp of coping by the authors Nettová, Goetz, and Danielsová, and a detailed specification of attitudes, and an introduction of Implicit theory of good teaching of the subject Hrabal...