Sourozenecké konstelace a jejich dopad na vzdělávání
Sibling constellation and its impact on education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150435Identifiers
Study Information System: 225239
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sourozenecké konstelace|sourozenci|pořadí narození|vzdělávání|akademické úspěchy|vnímaná akademická účinnostKeywords (English)
Sibling constellations|Siblings|Birth order|Education|Educational achievement|Academic self-efficacyBakalářská práce se zabývá tématem sourozeneckých konstelací a jejich dopadu na vzdělávání. Dílčím cílem je nastínit možné propojení mezi sourozeneckými konstelacemi a vnímanou akademickou účinností jedince. V literárně přehledové části jsou nejdříve vymezeny sourozenecké konstelace a následně je naznačený jejich dopad na vzdělávání a akademické úspěchy jedince. Dále jsou prezentovány teorie, které se snaží tento efekt vysvětlit. Nakonec je vymezena vnímaná akademická účinnost, přičemž je pojednáno o tom, jakým způsobem se na vývoji této charakteristiky může podílet vliv sourozenců. V druhé části bakalářské práce je navržen kvantitativní výzkum, který má za cíl ověřit rozdíl ve vnímané akademické účinnosti u dvojic vlastních sourozenců docházejících na druhý stupeň základní školy.
The bachelor thesis deals with the topic of sibling constellations and their impact on education. A partial goal is to outline the possible connection between sibling constellation and academic self-efficacy of an individual. In the literature review part, sibling constellations are first defined and then their impact on the education and academic achievement of an individual is indicated. Theories that try to explain this effect are also presented. Finally, the academic self-efficacy is defined, and it is discussed how the influence of siblings may contribute to the development of this characteristic. In the second part of the bachelor's thesis, a quantitative research is proposed, which aims to verify the difference in academic self-efficacy in pairs of siblings attending the upper primary school.