Scenáristická geneze husitské trilogie Otakara Vávry
Otakar Vávra's Hussite Trilogy: Genesis of the Screenplay
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149181Identifiers
Study Information System: 222810
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Přádná, Stanislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
husitská trilogie|Otakar Vávra|marxismus|Alois Jirásek|ideologie|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|historický film|interpretaceKeywords (English)
Hussite Trilogy|Otakar Vávra|Marxism|Alois Jirásek|Ideology|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|Historical Film|InterpretationTato bakalářská práce, jak její název napovídá, se soustředí na scenáristický vývoj husitské trilogie režiséra Otakara Vávry natočené mezi lety 1954 a 1956 - filmů Jan Hus, Jan Žižka a Proti všem. Analyzuje ideologické a mocenské vlivy, kterým trilogie podléhá a umisťuje ji do kontextu české kinematografie rané komunistické éry, ale rovněž do širšího narativu tzv. husitské tradice, důležité to součástí moderní české národní identity, kterou si po převratu v roce 1948 přivlastnil komunistický režim. Ačkoliv literární přípravy vzniku trilogie byly započaty již před únorovým pučem, její hlavní vývojová fáze spadá již do doby stalinismu. Ve stejné době (na počátku padesátých let) se prací mladých komunistických historiků protežovaných z nejvyšších pater aparátu rodila nová marxisticko-leninská interpretace husitského hnutí. Této nové interpretaci byla již od jejího zrodu přiřknuta role historiografického dogmatu. Jeden ze zmíněných mladých historiků, Josef Macek, se podílel na vzniku trilogie coby historický poradce. Ovšem Vávrovu filmovou sérii přesto nemůžeme považovat za pouhé filmové znázornění Mackových závěrů. Trilogie, jak tato práce nalézá, je totiž do ještě větší míry spojena s podstatně obvyklejšími a tehdy obecně přijímanými interpretacemi husitské doby a jejího odkazu. Tyto interpretace jsou...
This thesis, as its name suggests, deals with the screenplay development of Otakar Vávra's Hussite Trilogy filmed between 1954 and 1956 - John Huss, Jan Zizka and Against All. It analyses the ideological and power influences to which the Trilogy was subjected and places it in the context of the Czech cinematography of the early communist era but also in the wider narrative of the so called Hussite Tradition, a supposedly timeless legacy of the early 15th century's Hussite movement present in the Czech national identity and appropriated by the Communist régime after the 1948 coup d'état. While literary preparations for the Trilogy began already before the Communist putsch, most of its development already took place under Stalinist totalitarian supervision. In the same time (early 1950s) a new historiographical interpretation of the Hussite movement based on Marxist-Leninist doctrines was conceived by young historians close to the highest levels of power hierarchy. This new interpretation was from its very conception meant to become a historiographical dogma. One of the young historians, Josef Macek, also took part in the development of the Trilogy as a historical consultant. However Vávra's films are by no means a mere cinematic representation of Macek's conclusions. The Trilogy, as the thesis...