Show simple item record

Otakar Vávra's Hussite Trilogy: Genesis of the Screenplay
dc.contributor.advisorKlimeš, Ivan
dc.creatorEgermajer, Jakub
dc.date.accessioned2022-04-12T09:43:39Z
dc.date.available2022-04-12T09:43:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/149181
dc.description.abstractTato bakalářská práce, jak její název napovídá, se soustředí na scenáristický vývoj husitské trilogie režiséra Otakara Vávry natočené mezi lety 1954 a 1956 - filmů Jan Hus, Jan Žižka a Proti všem. Analyzuje ideologické a mocenské vlivy, kterým trilogie podléhá a umisťuje ji do kontextu české kinematografie rané komunistické éry, ale rovněž do širšího narativu tzv. husitské tradice, důležité to součástí moderní české národní identity, kterou si po převratu v roce 1948 přivlastnil komunistický režim. Ačkoliv literární přípravy vzniku trilogie byly započaty již před únorovým pučem, její hlavní vývojová fáze spadá již do doby stalinismu. Ve stejné době (na počátku padesátých let) se prací mladých komunistických historiků protežovaných z nejvyšších pater aparátu rodila nová marxisticko-leninská interpretace husitského hnutí. Této nové interpretaci byla již od jejího zrodu přiřknuta role historiografického dogmatu. Jeden ze zmíněných mladých historiků, Josef Macek, se podílel na vzniku trilogie coby historický poradce. Ovšem Vávrovu filmovou sérii přesto nemůžeme považovat za pouhé filmové znázornění Mackových závěrů. Trilogie, jak tato práce nalézá, je totiž do ještě větší míry spojena s podstatně obvyklejšími a tehdy obecně přijímanými interpretacemi husitské doby a jejího odkazu. Tyto interpretace jsou...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis, as its name suggests, deals with the screenplay development of Otakar Vávra's Hussite Trilogy filmed between 1954 and 1956 - John Huss, Jan Zizka and Against All. It analyses the ideological and power influences to which the Trilogy was subjected and places it in the context of the Czech cinematography of the early communist era but also in the wider narrative of the so called Hussite Tradition, a supposedly timeless legacy of the early 15th century's Hussite movement present in the Czech national identity and appropriated by the Communist régime after the 1948 coup d'état. While literary preparations for the Trilogy began already before the Communist putsch, most of its development already took place under Stalinist totalitarian supervision. In the same time (early 1950s) a new historiographical interpretation of the Hussite movement based on Marxist-Leninist doctrines was conceived by young historians close to the highest levels of power hierarchy. This new interpretation was from its very conception meant to become a historiographical dogma. One of the young historians, Josef Macek, also took part in the development of the Trilogy as a historical consultant. However Vávra's films are by no means a mere cinematic representation of Macek's conclusions. The Trilogy, as the thesis...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHussite Trilogy|Otakar Vávra|Marxism|Alois Jirásek|Ideology|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|Historical Film|Interpretationen_US
dc.subjecthusitská trilogie|Otakar Vávra|marxismus|Alois Jirásek|ideologie|Josef Macek|Miloš Václav Kratochvíl|historický film|interpretacecs_CZ
dc.titleScenáristická geneze husitské trilogie Otakara Vávrycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-08
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId222810
dc.title.translatedOtakar Vávra's Hussite Trilogy: Genesis of the Screenplayen_US
dc.contributor.refereePřádná, Stanislava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce, jak její název napovídá, se soustředí na scenáristický vývoj husitské trilogie režiséra Otakara Vávry natočené mezi lety 1954 a 1956 - filmů Jan Hus, Jan Žižka a Proti všem. Analyzuje ideologické a mocenské vlivy, kterým trilogie podléhá a umisťuje ji do kontextu české kinematografie rané komunistické éry, ale rovněž do širšího narativu tzv. husitské tradice, důležité to součástí moderní české národní identity, kterou si po převratu v roce 1948 přivlastnil komunistický režim. Ačkoliv literární přípravy vzniku trilogie byly započaty již před únorovým pučem, její hlavní vývojová fáze spadá již do doby stalinismu. Ve stejné době (na počátku padesátých let) se prací mladých komunistických historiků protežovaných z nejvyšších pater aparátu rodila nová marxisticko-leninská interpretace husitského hnutí. Této nové interpretaci byla již od jejího zrodu přiřknuta role historiografického dogmatu. Jeden ze zmíněných mladých historiků, Josef Macek, se podílel na vzniku trilogie coby historický poradce. Ovšem Vávrovu filmovou sérii přesto nemůžeme považovat za pouhé filmové znázornění Mackových závěrů. Trilogie, jak tato práce nalézá, je totiž do ještě větší míry spojena s podstatně obvyklejšími a tehdy obecně přijímanými interpretacemi husitské doby a jejího odkazu. Tyto interpretace jsou...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis, as its name suggests, deals with the screenplay development of Otakar Vávra's Hussite Trilogy filmed between 1954 and 1956 - John Huss, Jan Zizka and Against All. It analyses the ideological and power influences to which the Trilogy was subjected and places it in the context of the Czech cinematography of the early communist era but also in the wider narrative of the so called Hussite Tradition, a supposedly timeless legacy of the early 15th century's Hussite movement present in the Czech national identity and appropriated by the Communist régime after the 1948 coup d'état. While literary preparations for the Trilogy began already before the Communist putsch, most of its development already took place under Stalinist totalitarian supervision. In the same time (early 1950s) a new historiographical interpretation of the Hussite movement based on Marxist-Leninist doctrines was conceived by young historians close to the highest levels of power hierarchy. This new interpretation was from its very conception meant to become a historiographical dogma. One of the young historians, Josef Macek, also took part in the development of the Trilogy as a historical consultant. However Vávra's films are by no means a mere cinematic representation of Macek's conclusions. The Trilogy, as the thesis...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV