Analýza a pretesting audiovizuální tvorby v perspektivě sociologických metod
Analysis and pretesting of audiovisual production from the perspective of sociological methods
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125376Identifiers
Study Information System: 221245
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Lupač, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
5. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
pretesting|výzkum audiovizuální tvorby|výzkum publik|výzkum médií|optimalizace obsahu|sociologické metodyKeywords (English)
pretesting|audiovisual research|audience research|media research|content optimization|sociological methodsCílem této diplomové práce je prokázat uplatnitelnost sociologických metod v rámci výzkumu audiovizuální tvorby. Teoretická část práce vychází zejména z přístupů autorů G. H. Gallupa a R. L. Nafzigera a jsou v ní dále popsány metody, které se využívají v daném typu výzkumu. Na základě provedeného empirického výzkumu, jehož předmětem je upoutávka k připravovanému filmu Adam Ondra: Pushing the Limits a v němž bylo využito kvalitativních a kvantitativních metod, které byly rovněž popsány v teoretické části, práce prokazuje uplatnitelnost a efektivnost využití těchto metod ve výzkumu audiovizuální tvorby. V závěrečné části práce jsou navržena doporučení pro optimalizaci upoutávky filmu z hlediska efektivnějšího cílení na vybrané publikum.
The aim of this diploma thesis is to prove the applicability of sociological methods in the research of audiovisual production. The theoretical part of this thesis is based especially on the approaches of the authors G. H. Gallup and R. L. Nafziger and further the methods used in the given type of research are described. Based on the proven empirical research, the subject of which is a trailer for the upcoming film Adam Ondra: Pushing the Limits and which used qualitative and quantitative methods, which were also described in the theoretical section, the thesis demonstrates the applicability and effectiveness of the use of these methods in research of audiovisual production. In the final section of the thesis, recommendations for optimizing the film trailer in terms of more effective targeting of selected audiences are proposed.