Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace
Changes in Children's Reading and Everyday Life during the Period of So-called Normalization
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122757Identifiers
Study Information System: 198961
Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Landová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtenář|dětský čtenář|čtenářství|četba|čtenářská socializace|čtenářská gramotnost|čtenářská kultura|normalizace|20. století|generace|dětské časopisy|škola|volný čas|rodina|knihovna|střední Evropa|tisková produkce
Keywords (English)
reader|child reader|reading|reading socialization|reading literacy|reading culture|normalization|20th century|generation|children's magazines|school|leasure time|family|library|Central Europe|print production
Bakalářská práce se věnuje tématu dětského čtenářství, dětské čtenářské kultuře akaždodennosti vobdobí tzv. normalizace. Vteoretické části jsou uvedeny faktory, které působily na dětské čtenářství. Pozornost je věnovánazejména těm, které byly pro danou dobu specifické. Práce se zaměřuje nazpůsobyrozvoje čtenářství, významnévlivyna utváření osobnosti dětského čtenáře, čtenářskézvykya denní rituálydětí vdobě tzv.normalizace. Cílem výzkumné části je rozšíření poznatků očtenářství dětí vtéto době. Formou polostrukturovaných rozhovorů byly zjišťovány formy podpory čtenářství vdané době, vliv politického systému na tuto oblast, školní amimoškolní aktivity připravované socialistickou společností a jejich vliv na dětské čtenářství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The bachelor thesis deals with the topic of children's reading, children's readingculture and everyday life in the period of so called normalization. In the theoretical part there are mentioned factors which influenced the reading of children. Attention is paid to those that were specific for the time.The work focuses on the ways of reading development, significant influences on the formation of the personality of a child reader, reading habits anddaily rituals of children during the so-called normalization. The aim of the research part is to extend the knowledge of reading children in this period.In the form of semi-structured interviews, the formsof reading support at the given time, the influence of the political system on this area, school and extracurricular activities prepared by the socialist society and their influence on children's reading were examined. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)