dc.contributor.advisor | Šmejkalová, Jiřina | |
dc.creator | Horálková, Martina | |
dc.date.accessioned | 2020-10-30T10:53:05Z | |
dc.date.available | 2020-10-30T10:53:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122757 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the topic of children's reading, children's readingculture and everyday life in the period of so called normalization. In the theoretical part there are mentioned factors which influenced the reading of children. Attention is paid to those that were specific for the time.The work focuses on the ways of reading development, significant influences on the formation of the personality of a child reader, reading habits anddaily rituals of children during the so-called normalization. The aim of the research part is to extend the knowledge of reading children in this period.In the form of semi-structured interviews, the formsof reading support at the given time, the influence of the political system on this area, school and extracurricular activities prepared by the socialist society and their influence on children's reading were examined. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje tématu dětského čtenářství, dětské čtenářské kultuře akaždodennosti vobdobí tzv. normalizace. Vteoretické části jsou uvedeny faktory, které působily na dětské čtenářství. Pozornost je věnovánazejména těm, které byly pro danou dobu specifické. Práce se zaměřuje nazpůsobyrozvoje čtenářství, významnévlivyna utváření osobnosti dětského čtenáře, čtenářskézvykya denní rituálydětí vdobě tzv.normalizace. Cílem výzkumné části je rozšíření poznatků očtenářství dětí vtéto době. Formou polostrukturovaných rozhovorů byly zjišťovány formy podpory čtenářství vdané době, vliv politického systému na tuto oblast, školní amimoškolní aktivity připravované socialistickou společností a jejich vliv na dětské čtenářství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | reader|child reader|reading|reading socialization|reading literacy|reading culture|normalization|20th century|generation|children's magazines|school|leasure time|family|library|Central Europe|print production | en_US |
dc.subject | čtenář|dětský čtenář|čtenářství|četba|čtenářská socializace|čtenářská gramotnost|čtenářská kultura|normalizace|20. století|generace|dětské časopisy|škola|volný čas|rodina|knihovna|střední Evropa|tisková produkce | cs_CZ |
dc.title | Proměny dětského čtenářství a každodennosti v období tzv. normalizace | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-02 | |
dc.description.department | Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 198961 | |
dc.title.translated | Changes in Children's Reading and Everyday Life during the Period of So-called Normalization | en_US |
dc.contributor.referee | Landová, Hana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Information Studies and Librarianship | en_US |
thesis.degree.program | Information Studies and Librarianship | en_US |
thesis.degree.program | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Information Studies and Librarianship | en_US |
uk.degree-program.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information Studies and Librarianship | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se věnuje tématu dětského čtenářství, dětské čtenářské kultuře akaždodennosti vobdobí tzv. normalizace. Vteoretické části jsou uvedeny faktory, které působily na dětské čtenářství. Pozornost je věnovánazejména těm, které byly pro danou dobu specifické. Práce se zaměřuje nazpůsobyrozvoje čtenářství, významnévlivyna utváření osobnosti dětského čtenáře, čtenářskézvykya denní rituálydětí vdobě tzv.normalizace. Cílem výzkumné části je rozšíření poznatků očtenářství dětí vtéto době. Formou polostrukturovaných rozhovorů byly zjišťovány formy podpory čtenářství vdané době, vliv politického systému na tuto oblast, školní amimoškolní aktivity připravované socialistickou společností a jejich vliv na dětské čtenářství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the topic of children's reading, children's readingculture and everyday life in the period of so called normalization. In the theoretical part there are mentioned factors which influenced the reading of children. Attention is paid to those that were specific for the time.The work focuses on the ways of reading development, significant influences on the formation of the personality of a child reader, reading habits anddaily rituals of children during the so-called normalization. The aim of the research part is to extend the knowledge of reading children in this period.In the form of semi-structured interviews, the formsof reading support at the given time, the influence of the political system on this area, school and extracurricular activities prepared by the socialist society and their influence on children's reading were examined. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |