Občanská válka v libanonské kinematografii
The Civil War through Lebanese Cinema
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122630Identifikátory
SIS: 218215
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bielický, Viktor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Arabistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
8. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
občanská válka|Libanon|film|sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
civil war|Lebanon|cinema|semiotic analysisTématem předkládané diplomové práce je obraz občanského konfliktu v libanonské kinematografii. Práce se skládá ze dvou částí. První z nich shrnuje historický a diskurzivní kontext posledních dvou občanských válek na území Libanonu (1958 a 1975-1991) a popisuje, jakým způsobem se tyto událostí promítají v tvorbě libanonských filmařů. Druhá část práce se zaměřuje na kinematografii válečného období, která je všeobecně méně známá v důsledku dlouhé nedostupnosti velké části tehdy produkovaných snímků. K podrobnější analýze jsou vybrány čtyři hrané filmy z let 1975 až 1985, a to přesněji těch tvůrců, jež dnes platí za průkopníky nového autorského filmu v Libanonu: Mārūna Baġdādīho, Burhāna ˁAlawīji a Jocelyne Ṣaˁb. Zvolenou metodou je sémiotická analýza zaměřující se na charakterizační prvky filmových postav a konfliktní opozice v jednotlivých filmech. Klíčová slova: občanská válka, občanský konflikt, libanonská kinematografie, hraný film, sémiotická analýza, konotace.
The topic of the present diploma work is the representation of the civil conflict in Lebanese cinema. The work is divided into two parts. The first one provides an overview of the historical and discursive contexts of the last two civil wars in Lebanon (1958 and 1975-1991) and describes how these events are reflected in the work of Lebanese filmmakers. The second part of the diploma work focuses on the war period cinematography, generally less known due to the long public unavailability of a large part of the film production of that time. Four feature fictions made between 1975 and 1985 are selected for a more detailed analysis, more precisely by those filmmakers that are considered to be the pioneers of a new auteur cinema in Lebanon: Mārūn Baġdādī, Burhān ˁAlawīya and Jocelyne Ṣaˁb. The chosen method is the semiotic analysis focusing on characterisation features of the film characters and on conflicting oppositions present in the films. Key words: civil war, civil conflict, Lebanese cinema, fiction film, semiotic analysis, connotation.