Show simple item record

The Civil War through Lebanese Cinema
dc.contributor.advisorOndráš, František
dc.creatorFelčer, Petr
dc.date.accessioned2020-10-26T10:58:15Z
dc.date.available2020-10-26T10:58:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122630
dc.description.abstractThe topic of the present diploma work is the representation of the civil conflict in Lebanese cinema. The work is divided into two parts. The first one provides an overview of the historical and discursive contexts of the last two civil wars in Lebanon (1958 and 1975-1991) and describes how these events are reflected in the work of Lebanese filmmakers. The second part of the diploma work focuses on the war period cinematography, generally less known due to the long public unavailability of a large part of the film production of that time. Four feature fictions made between 1975 and 1985 are selected for a more detailed analysis, more precisely by those filmmakers that are considered to be the pioneers of a new auteur cinema in Lebanon: Mārūn Baġdādī, Burhān ˁAlawīya and Jocelyne Ṣaˁb. The chosen method is the semiotic analysis focusing on characterisation features of the film characters and on conflicting oppositions present in the films. Key words: civil war, civil conflict, Lebanese cinema, fiction film, semiotic analysis, connotation.en_US
dc.description.abstractTématem předkládané diplomové práce je obraz občanského konfliktu v libanonské kinematografii. Práce se skládá ze dvou částí. První z nich shrnuje historický a diskurzivní kontext posledních dvou občanských válek na území Libanonu (1958 a 1975-1991) a popisuje, jakým způsobem se tyto událostí promítají v tvorbě libanonských filmařů. Druhá část práce se zaměřuje na kinematografii válečného období, která je všeobecně méně známá v důsledku dlouhé nedostupnosti velké části tehdy produkovaných snímků. K podrobnější analýze jsou vybrány čtyři hrané filmy z let 1975 až 1985, a to přesněji těch tvůrců, jež dnes platí za průkopníky nového autorského filmu v Libanonu: Mārūna Baġdādīho, Burhāna ˁAlawīji a Jocelyne Ṣaˁb. Zvolenou metodou je sémiotická analýza zaměřující se na charakterizační prvky filmových postav a konfliktní opozice v jednotlivých filmech. Klíčová slova: občanská válka, občanský konflikt, libanonská kinematografie, hraný film, sémiotická analýza, konotace.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcivil war|Lebanon|cinema|semiotic analysisen_US
dc.subjectobčanská válka|Libanon|film|sémiotická analýzacs_CZ
dc.titleObčanská válka v libanonské kinematografiics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-08
dc.description.departmentKatedra Blízkého východucs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Middle Eastern Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId218215
dc.title.translatedThe Civil War through Lebanese Cinemaen_US
dc.contributor.refereeBielický, Viktor
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArabistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineArabic Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csArabistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enArabic Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem předkládané diplomové práce je obraz občanského konfliktu v libanonské kinematografii. Práce se skládá ze dvou částí. První z nich shrnuje historický a diskurzivní kontext posledních dvou občanských válek na území Libanonu (1958 a 1975-1991) a popisuje, jakým způsobem se tyto událostí promítají v tvorbě libanonských filmařů. Druhá část práce se zaměřuje na kinematografii válečného období, která je všeobecně méně známá v důsledku dlouhé nedostupnosti velké části tehdy produkovaných snímků. K podrobnější analýze jsou vybrány čtyři hrané filmy z let 1975 až 1985, a to přesněji těch tvůrců, jež dnes platí za průkopníky nového autorského filmu v Libanonu: Mārūna Baġdādīho, Burhāna ˁAlawīji a Jocelyne Ṣaˁb. Zvolenou metodou je sémiotická analýza zaměřující se na charakterizační prvky filmových postav a konfliktní opozice v jednotlivých filmech. Klíčová slova: občanská válka, občanský konflikt, libanonská kinematografie, hraný film, sémiotická analýza, konotace.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the present diploma work is the representation of the civil conflict in Lebanese cinema. The work is divided into two parts. The first one provides an overview of the historical and discursive contexts of the last two civil wars in Lebanon (1958 and 1975-1991) and describes how these events are reflected in the work of Lebanese filmmakers. The second part of the diploma work focuses on the war period cinematography, generally less known due to the long public unavailability of a large part of the film production of that time. Four feature fictions made between 1975 and 1985 are selected for a more detailed analysis, more precisely by those filmmakers that are considered to be the pioneers of a new auteur cinema in Lebanon: Mārūn Baġdādī, Burhān ˁAlawīya and Jocelyne Ṣaˁb. The chosen method is the semiotic analysis focusing on characterisation features of the film characters and on conflicting oppositions present in the films. Key words: civil war, civil conflict, Lebanese cinema, fiction film, semiotic analysis, connotation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra Blízkého východucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV