Rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí s poruchou pozornosti: případová studie
Reading literacy development of preschool children with attention deficit: a case study
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121358Identifiers
Study Information System: 186793
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Ort Feyglová, Sandra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rozvoj čtenářské gramotnosti|předškolní děti|čtenářské strategie|poruchy pozornosti|ADHD|ADD|vývoj řeči|jazykové rovinyKeywords (English)
reading literacy development|preschool children|reading strategies|disturbance of attention|Attention Deficit Hyperactivity Disorder|Attention Deficit Disorder|speech development|language levelsTato bakalářská práce se zabývá vlivem čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku, které se potýkají s některou z poruch pozornosti. Práce je dělena na teoretickou a praktickou část. Část teoretická vychází z rozboru odborné literatury a dalších zdrojů. Je zaměřena na rozvoj čtenářské gramotnosti, vývoj řeči a poruchy pozornosti. Praktická část je vypracována na základě výzkumu a přímé práce v Mateřské škole Řevnice. Pro účely bakalářské práce byly vybráno pět případových studií. Do vzorku byly vybrány pouze respondenti s diagnostikovanou poruchou pozornosti. S nimi byly vedené čtenářské dílny s využitím podpůrných metod a strategií při práci s dětskou knihou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis focuses on the influence of reading literacy of preschool children, who are suffering from an attention deficit disorder (ADD). The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part is based on the analysis of academic literature and other sources. It focuses on the development of reading literacy, speech progress and ADDs. The practical part is based on research and direct work in kindergarten Řevnice. Five case studies were chosen for the purposes of this bachelor thesis. Only respondents with a diagnosed ADD were selected for the sample. Reading workshops were conducted with them using supporting methods and strategies with a children's book. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)