Specifika reklamy na internetu pohledem práva proti nekalé soutěži
Specific aspects of internet advertising from the perspective of the law against unfair competition
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119666Identifiers
Study Information System: 212696
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Hurychová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
11. 5. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nekalá soutěž, nekalá reklama, online reklamaKeywords (English)
unfair competition, unfair advertising, online advertisingSpecifika reklamy na internetu pohledem práva proti nekalé soutěži Abstrakt Diplomová práce analyzuje reklamu, která je spjata výlučně s internetovým prostředím, pohledem práva proti nekalé soutěži. Práce na problematických oblastech zvýrazňuje význam nekalosoutěžní úpravy v dynamickém internetovém prostředí. Velká flexibilita generální klauzule nekalé soutěže je často jedinou možností, jak se dají postihovat nové formy online reklamy. S ohledem na nepříliš rozvinutý stav české judikatury v oblasti online reklamy, jsou v práci analyzována rozhodnutí Soudního dvora a judikatura jiných členských států. V práci je podrobně rozebráno šest typů jednání, které se dotýkají internetové reklamy - zneužití klíčových slov, zneužití meta tagů, linking, falešné online recenze, inzerce na online platformách a programy na blokování reklamy na internetu. Především na základě zahraniční judikatury se na konkrétních situacích snažím vymezit limity online reklamy z pohledu nekalé soutěže. Některá z předkládaných soudních rozhodnutí prezentuji v českém právním prostředí vůbec poprvé. Práce se zabývá specifiky, které online reklamu odlišují od tradiční offline reklamy. Rozborem těchto specifických rysů internetové reklamy je zvýrazněna potřeba redefinice některých tradičních právní pojmů - například samotného pojmu reklama. V...
Online Advertising Specifics with regards to Unfair Competition Law Abstract This thesis analyses advertising which is strictly connected to the internet environment with regards to the unfair competition law. The importance of unfair competition regulations in the dynamic internet environment is emphasized by presenting the most problematic areas of online advertising. The great flexibility of the general clause is often the only possible way how to prosecute the new methods of online advertising. Due to the insufficient development of the Czech jurisprudence in online advertising, there are judgments of the European Court of Justice and the judgments from other member states presented in this thesis. There are detailed analyses of six different advertising practices - keywords abuse, metatags abuse, linking, fake online reviews, advertisements on online platforms, and ad blocking software. The main goal of the paper is to draw the limits of these six advertising practices by analysing and comparing various fact patterns in foreign judgments. Some of the judgments presented in the thesis are introduced in the Czech legal environment for the first time. Furthermore, the thesis focuses on the specifics which distinguish online advertising from the traditional ones. The specific characteristics of internet...