Ikonografie korejského buddhistického malířství
Iconography of Korean Buddhist Painting
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119489Identifiers
Study Information System: 222164
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Löwensteinová, Miriam
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Department of Sinology
Date of defense
18. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ikonografie|malířství|buddhismus|KoreaKeywords (English)
Iconography|Painting|Buddhism|Korea(česky) V této práci je mým objektem zkoumání kolekce buddhistických obrazů z království Korjŏ dostupné v online katalogu "Databáze buddhistických maleb z období království Korjŏ". 1 Cílem je analýza obrazů, a tudíž zkoumání ikonografie, postav buddhistického panteonu, materiálů a pigmentů užívaných pro tyto obrazy a detailů, které lze najít na těchto obrazech. V první kapitole představuji obecné kategorie buddhismu, posléze v kontextu doby Korjŏ, poté buddhistické malířství v Číně a Koreji. Další kapitola se zaměřuje na žánry a typy obrazů (závěsné svitky, obrazy v chrámech apod.). V následující kapitole zkoumám materiály, minerální či chemické pigmenty a jejich užití při malbě. Největší část mé práce je soustředěna na ikonografii těchto obrazů, kromě nejznámějších figur, jejich postojů a gest mj. rostlinnou ikonografii, význam barev apod. 1 Dále budu k tomuto katalogu odkazovat jen jako k "online katalogu".
(in English): In this thesis, the object of my research is an online collection of Buddhist paintings from Goryeo kingdom. My work consists of analysis of these paintings and therefore I am exploring iconography, figures in Buddhist pantheon, materials and pigments used for paintings and overall specific elements that could be found in those paintings. In the first chapter I am introducing Buddhist paintings in China and Korea in general, next chapter focuses on genres and types of paintings (such as hanging scrolls, temple paintings etc.). In the following chapter I am exploring materials, mineral or chemical pigments, and their usage for painting. The most substantial chapter of my thesis is focusing on the iconography of such details as flower-meanings, color-meaning and postures and gestures in the painting of figures.