Ikonografie korejského buddhistického malířství
Iconography of Korean Buddhist Painting
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/119489/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119489Identifikátory
SIS: 222164
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Löwensteinová, Miriam
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Koreanistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sinologie
Datum obhajoby
18. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ikonografie|malířství|buddhismus|KoreaKlíčová slova (anglicky)
Iconography|Painting|Buddhism|Korea(česky) V této práci je mým objektem zkoumání kolekce buddhistických obrazů z království Korjŏ dostupné v online katalogu "Databáze buddhistických maleb z období království Korjŏ". 1 Cílem je analýza obrazů, a tudíž zkoumání ikonografie, postav buddhistického panteonu, materiálů a pigmentů užívaných pro tyto obrazy a detailů, které lze najít na těchto obrazech. V první kapitole představuji obecné kategorie buddhismu, posléze v kontextu doby Korjŏ, poté buddhistické malířství v Číně a Koreji. Další kapitola se zaměřuje na žánry a typy obrazů (závěsné svitky, obrazy v chrámech apod.). V následující kapitole zkoumám materiály, minerální či chemické pigmenty a jejich užití při malbě. Největší část mé práce je soustředěna na ikonografii těchto obrazů, kromě nejznámějších figur, jejich postojů a gest mj. rostlinnou ikonografii, význam barev apod. 1 Dále budu k tomuto katalogu odkazovat jen jako k "online katalogu".
(in English): In this thesis, the object of my research is an online collection of Buddhist paintings from Goryeo kingdom. My work consists of analysis of these paintings and therefore I am exploring iconography, figures in Buddhist pantheon, materials and pigments used for paintings and overall specific elements that could be found in those paintings. In the first chapter I am introducing Buddhist paintings in China and Korea in general, next chapter focuses on genres and types of paintings (such as hanging scrolls, temple paintings etc.). In the following chapter I am exploring materials, mineral or chemical pigments, and their usage for painting. The most substantial chapter of my thesis is focusing on the iconography of such details as flower-meanings, color-meaning and postures and gestures in the painting of figures.