Parenting v kontextu kulturních nerovností: Jak rodiče legitimizují svá rozhodnutí ve výchově dětí
Parenting in the context of cultural inequalities: how parents justify their child-rearing strategies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118429Identifikátory
SIS: 222835
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájek, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
22. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rodičovství, výchova, střední třída, rozhodování, symbolické hranice, kroužky, legitimizaceKlíčová slova (anglicky)
parenting, child-rearing, middle class, decision-making, symbolic boundaries, extracurriculars, justificationV této práci se v kontextu studia kulturních aspektů sociálních nerovností zaměřuji na středostavovské rodiče a způsoby, jak legitimizují a hodnotí svůj styl výchovy. Dále popisuji, jak vybírají a hodnotí různé instituce, ve kterých se jejich děti pohybují, jak se vyjadřují o "těch druhých", tedy o rodičích s odlišnými hodnotami, a nakolik se v jejich výpovědích odráží prvky concerted cultivation - výchovného stylu, který je velmi úzce spojen právě se středostavovským ideálem rodičovství. Tento převládající výchovný styl na rodiče vyvíjí tlak a způsobuje symbolický boj o uznání a o pozici v kulturním prostoru. Ve své práci popisuji, vůči komu se informátorky vymezují, jaké výchovné postupy schvalují, jaké jsou jejich hlavní hodnoty a s jakými problémy se potýkají. Také identifikuji čtyři hlavní aspekty, ve kterých se moje informátorky rozcházejí s konceptem concerted cultivation: důraz na budování přátelství, důraz na rovnováhu mezi organizovanou aktivitou a časem na odpočinek, důraz na nevyčnívání z davu a schvalování některých aspektů direktivní výchovy jako jsou tresty, příkazy a zákazy.
This thesis is written from the perspective of cultural sociology and focuses on middle-class parents and justification of their child-rearing decisions. It describes how parents choose and evaluate the institutions their children spend time at, how they "other" parents with different values and how they relate to concerted cultivation - a type of parenting style which currently dominates the middle-class context. This parenting style (or ideal) puts a great deal of pressure on middle-class parents and it causes a symbolic war among them: a war for acknowledgment and a certain position in the cultural space. This thesis describes who the participants "other", which child-rearing strategies participants approve of, what values are crucial for them and what problems they deal with. Furthermore, four main differences between the participants' approach and the concerted cultivation approach were identified: emphasis on friendship, emphasis on balance between activities and rest, emphasis on fitting in with the majority and emphasis on approval of certain authoritarian methods such as imposing punishments, applying restrictions and issuing directives.